Naar hoofdinhoud Naar footer

Zo reguleer je emoties en stress van mensen met een LVB

Gepubliceerd op: 26-06-2019

Binnen het netwerk 'Sociale Relaties & ICT' ontwikkelt Suzanne Derks in samenwerking met ervaringsdeskundigen een Serious Game 'Jij & Ik.' Wat is de status van dit spel en wanneer kunnen we de game verwachten? Suzanne Derks geeft in dit interview een update. 'Het is een computerspel dat zowel leuk als leerzaam is. De Serious Game ‘Jij & Ik’ leert volwassenen met een licht verstandelijke beperking (18+, IQ 50 - 85) om gevoelens en gedachten van henzelf en anderen beter te begrijpen (beter mentaliseren) en beter met stress om te gaan.'

Ontwikkeling Serious Game 'Jij & Ik'

'Op dit moment zijn we druk bezig met de dataverzameling van het onderzoek naar de serious game ‘Jij & Ik’ en we zijn bijna klaar! In juli moeten alle deelnemers die meedoen de vragenlijsten hebben afgerond zodat we in september kunnen beginnen de data te analyseren. We hebben al wel wat eerste reacties gehoord van deelnemers en hun begeleiders. Deelnemers hebben benoemd dat ze het spel leuk vinden om te spelen en dat ze nu beter de verschillende emoties herkenden. Over het algemeen konden ze niet wachten om het volgende level van het spel te spelen. Begeleiders benoemden dat hun cliënt zelfvertrouwen heeft opgedaan door het spel te spelen en dat ze meer hebben geleerd over hun cliënt door de serious game.'

Binnen het netwerk 'Sociale Relaties & ICT ontwikkelen onderzoekers een serious game 'Jij & Ik.' Dit is een computerspel voor mensen met een licht verstandelijke beperking. Om beter na te kunnen denken over gevoelens en gedachten. 

Wil je meer weten over dit project? Lees meer hier. 

Wat zijn de vervolgstappen?

'De data-analyse start in september. Dan gaan we het effect van de serious game ‘Jij & Ik’ vaststellen. Ondertussen gaan we ook nadenken hoe we de serious game kunnen en willen implementeren.'

Wanneer is de verwachte afronding van het product?

'Dit gaat nog wel even duren. We verwachten de eerste resultaten eind 2019/ begin 2020. We hopen in de loop van 2020 tot eind 2020 het product te kunnen afronden.'

Waarom zijn de producten interessant voor mensen met LVB?

'De serious game ‘jij & ik’ is interessant voor de doelgroep omdat zij zowel op een leuke als op een leerzame manier zichzelf en anderen leren begrijpen en leren om te gaan met stress. Computerspellen blijken de aandacht en motivatie bij mensen vast te houden waardoor ze geschikt zijn als interventiemiddel, bijvoorbeeld voor mensen met een LVB. Hoe mooi zou het zijn als, gezien de huidige technologische ontwikkelen, de serious game ‘‘Jij & Ik’ ook echt helpt en effectief blijkt.'

Voor begeleiders kan dit betekenen dat ze deze interventie kunnen inzetten bij het aanleren van mentaliserende vaardigheden en stressregulatie bij mensen met een LVB. Mocht de interventie niet effectief blijken, dan kan de serious game toch een aanvulling zijn op de huidige interventies gericht op mentaliseren, emotie herkenning en stressregulatie.'

Wat moeten LVB'ers weten over de producten waaraan gewerkt wordt?

'We zijn nu nog druk aan het onderzoeken of de serious game ‘Jij & Ik’ werkt. We verwachten sowieso dat het spel na het onderzoek gratis beschikbaar is. Blijf op de hoogte van het project via onze website, onze nieuwsbrief (meld je hier aan) en onze facebook pagina.'

Meer informatie

Sociale relaties bevorderen met ICT

Hoe zorgt dit onderzoek voor impact?

Deelproject 1: Serious Game 'Jij & Ik'

Deel deze pagina via: