Beeldbellen en anders organiseren zorg ontlast artsen VG bij Philadelphia
Gepubliceerd op: 11-12-2024
Tijdens de landelijke netwerkdag over medisch generalistische zorg in de regio noemt Cor Lievaart de triagedienst DigiContact ‘heel innovatief’. Deze dienst is ontwikkeld door Philadelphia, een zorgorganisatie voor mensen met een verstandelijke beperking. DigiContact geeft adviezen over zorg en gezondheid. In de toekomst wordt de dienst uitgebreid met medische ondersteuning buiten werktijden.
Cor Lievaart is manager voor ontwikkeling en uitvoering bij Philadelphia. Hij heeft veel ervaring als verpleegkundige en triagist (iemand die snel bepaalt welke zorg iemand nodig heeft). Tijdens een werksessie vertelde hij over DigiContact en hoe het artsen voor mensen met een verstandelijke beperking helpt. 'DigiContact is ontstaan in coronatijd,' zegt Cor. 'Medewerkers in de zorg hadden toen vaak snel medische adviezen nodig. Er waren niet genoeg zorgverleners beschikbaar. Daarom zijn we begonnen met deze digitale dienst.'
De vraag is steeds: welke zorgverlener heb je op welk moment nodig?' Het doel is zorg op maat bieden, 'zo normaal mogelijk'.
Beeldbellen op elk moment van de dag
Zorgverleners kunnen dag en nacht via beeldbellen een vraag stellen aan een verpleegkundige. Deze verpleegkundige heeft kennis van de doelgroep: mensen met een verstandelijke beperking. Dit maakt het makkelijk om snel hulp te krijgen. Lisa van Duijn, manager van DigiContact, gaf tijdens de werksessie via beeldbellen een uitleg over hoe het nu gaat met de dienst. Ze vertelde dat de meeste vragen op deze manier meteen opgelost kunnen worden. 'De vragen die we niet direct kunnen beantwoorden, gaan meestal over medicijnen,' legt Lisa uit. 'Het voordeel van DigiContact is dat specialisten in de zorg minder belast worden. In de toekomst willen we meer zorgverleners toevoegen, zoals huisartsen, psychiaters en specialisten ouderengeneeskunde. Dan kunnen we nog meer organisaties goed ondersteunen.'
Philadelphia heeft de zorg anders georganiseerd. Dit noemen ze een functiestraat. Cor Lievaart legt uit: 'De vraag is steeds: welke zorgverlener heb je op welk moment nodig?' Het doel is zorg op maat bieden, 'zo normaal mogelijk'. Als voorbeeld noemt hij de pijnladder. Bij pijn begin je met een lichte pijnstiller, zoals paracetamol. Pas als dat niet genoeg helpt, gebruik je sterkere medicijnen, zoals opiaten (zware pijnstillers).
Het gaat niet alleen om de stappen die je zet in de zorg, maar ook om hoe je de zorg organiseert.
Gespecialiseerde zorg
Soms is meer gespecialiseerde zorg nodig. 'Wanneer roep je die specialistische zorg in? Dat hangt af van hoe de organisatie is ingericht,' zegt Cor. Bij Philadelphia werken ze volgens een stepped care model (getrapt model). Eerst probeert een zorgverlener een eenvoudige oplossing. Als dat niet helpt, wordt een specialist ingeschakeld. 'Het gaat niet alleen om de stappen die je zet in de zorg, maar ook om hoe je de zorg organiseert,' zegt Cor. Bij Philadelphia kijken ze altijd naar wat de cliënt nodig heeft. Ze willen problemen vroeg herkennen en voorkomen dat ze erger worden.
Regionale proef met verpleegkundige aanrijdteams
Dankzij de samenwerking tussen Philadelphia en de Baalderborg Groep is een nieuw idee ontstaan: verpleegkundige aanrijdteams. Deze teams zorgen ervoor dat een verpleegkundige binnen één uur op een zorglocatie kan zijn om hulp te bieden.
Hoe werkt de proef?
- In de omgeving Dedemsvaart is een team van de Baalderborg Groep 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar.
- In de omgeving Vierhouten is een team van Philadelphia beschikbaar in de avond en in het weekend.
Waarom deze proef?
Tijdens deze proef van zes maanden testen de zorgorganisaties of deze manier van werken goed werkt. Het doel is om de zorg sneller en beter te organiseren. Als de proef succesvol is, kunnen meer zorgorganisaties meedoen. Door deze samenwerking kunnen cliënten sneller de juiste hulp krijgen. Zo zorgen we ervoor dat iedereen de zorg krijgt die hij of zij nodig heeft.
Minder vaak een arts nodig dankzij DigiContact
Werken volgens een getrapt model, betekent dat zorgverlenders van Philadelphia eerst kijken wat de cliënt zelf kan doen, samen met zijn familie of vrienden. Dit heet "eigen regie" (zelf keuzes maken). Pas als meer hulp nodig is, wordt stapsgewijs meer zorg ingeschakeld:
- De begeleider: Iemand die direct met de cliënt werkt.
- De verpleegkundige via beeldbellen: Een verpleegkundige die via DigiContact helpt.
- De verpleegkundige op locatie: Een zorgverlener op locatie of in de buurt.
- Een specialist: Een medisch behandelaar, zoals een Physician Assistant (PA), verpleegkundig specialist of arts.
Daarnaast kunnen ook andere zorgverleners zoals een gedragskundige, fysiotherapeut of diëtist helpen. Door deze aanpak wordt de arts voor mensen met een verstandelijke beperking (arts VG) veel minder vaak ingeschakeld. Dit is belangrijk omdat er een tekort is aan medische zorg. Niet alle locaties van Philadelphia hebben verpleegkundigen. Daarom helpen verpleegkundigen van locaties waar ze wel werken ook andere locaties. Zo krijgen alle cliënten de zorg die ze nodig hebben, met de middelen die er zijn.