Stel je vraag aan
onze AI-assistent
Naar hoofdinhoud Naar footer

Werken met verpleegkundige triage op afstand: ervaringen en praktische tips

Gepubliceerd op: 22-10-2024

Door de beperkte medische kennis en de druk op huisartsen, is het lastig om medische zorg in de gehandicaptenzorg goed te organiseren en beschikbaar te houden. Veel organisaties zijn dan ook bezig met het zoeken naar manieren om dit anders te organiseren. Zo ook Frion, dat gestart is met verpleegkundige triage op afstand via DigiContact. Tamara Streng, senior adviseur strategie en samenwerking bij Vilans, deelt haar eigen ervaringen met het onderwerp en sprak met medewerkers van Frion over hun eerste ervaringen met verpleegkundige triage op afstand.

Ochtend- of avondurine? 

Tijdens een training die Tamara in het verleden gaf, werd een persoonlijk begeleider gebeld. Deze kwam na het telefoontje terug en vertelde aan de groep: ‘Een woonbegeleider belde met de vraag of er ochtend- of avondurine ingestuurd moest worden naar het lab.’ Ze was lichtelijk geïrriteerd dat deze persoon dit niet wist. Want de aanname was: ‘iedereen weet dat toch?’ Tamara vertelde dat zij het eerlijk gezegd ook niet wist. Want hoe moest zij weten dat het iets uitmaakt? En wat als de cliënt zelf al de avond ervoor in het potje heeft geplast en je dat overhandigt? 

Beperkte medische kennis 

Ondanks haar verzorgende achtergrond, is Tamara vooral agogisch gericht en heeft ze weinig medische kennis. Dit was geen onderdeel van haar opleiding (VIG). In de afgelopen jaren heeft ze wel meer kennis opgedaan in de (medische) zorg voor haar dochter met het syndroom van Down. Herhaling (enige ervaring, naast uiteraard scholing) helpt haar in het (samen) klinisch redeneren. Een veelgenoemd dilemma in de gehandicaptensector is dan ook al jaren de beperkte aanwezige medische kennis. Dit in combinatie met o.a. de druk op huisartsen, maakt dat veel organisaties aandacht hebben voor hoe je dit anders kan organiseren.   

Leerkring zorg op afstand – Efficiëntere huisartsenzorg door triage digitale huisarts

Ben je ook bezig met zorg op afstand of wil je hier meer over leren? Kom dan naar de online leerkring op 12 november. Hierin delen gastsprekers hun ervaringen en is volop ruimte voor het stellen van vragen en uitwisselen van eigen ervaringen. Meld je direct aan

Implementatie zorg op afstand 

Ook de regio Zwolle houdt zich bezig met het anders organiseren van medische zorg. Onder andere de zorgorganisatie Frion is na de zomer van 2023 gestart met de implementatie van verpleegkundige triage op afstand via DigiContact. DigiContact is een dienst die 24/7 ondersteuning biedt aan zorgmedewerkers en cliënten. Zo biedt het onder andere verpleegkundige triage op afstand. Het doel van de implementatie is dat iedereen toegang heeft tot de medisch generalistische zorg die hij of zij nodig heeft. Iedere cliënt heeft een eigen huisarts, maar deze wordt alleen ingeschakeld wanneer dit noodzakelijk is. 

‘Wat fijn is, is dat er minder of geen wachttijd is.’ 

Enkele ervaringen 

Tamara was nieuwsgierig naar de ervaringen van medewerkers en sprak met een aantal begeleiders op een woonlocatie van Frion. ‘Hierdoor begrijp ik nu welke voordelen zij zien, maar ook waar nog twijfels zitten.’, vertelt ze. Zo deelden medewerkers de volgende positieve ervaringen:  

‘Een cliënt had gespuugd en het had een afwijkende kleur, dan is het toch fijn om samen met iemand even alles door te lopen ter bevestiging van of er wel of niet vervolgacties nodig zijn.’ 

‘Er was medicatie vergeten te geven in de ochtend en ik kwam er ’s avonds achter. Ik kon niet ontdekken wat ik nog kon doen. Toen heb ik gebeld, er was snel contact en ik wist wat te doen. Wat ik zelf dacht, werd bevestigd.’ 

‘Het is wel fijn dat dit systeem er is, naast de medische dienst overdag. Soms  raadplegen we ook collega’s van buurgroepen of ouders of familieleden die helpen met het afpellen.’ 

Tamara’s eigen indruk is dat deze werkwijze ook weer kan bijdragen aan de vakbekwaamheid van de medewerkers die bellen, want samen ‘afpellen’ tijdens de triage zorgt ervoor dat je daarna zelf weer verder kan met een advies dat is ontstaan door het contact. ‘En daarmee denk ik in het bijzonder het doen van triage, het stapsgewijs samen afpellen’, aldus Tamara.  

Positieve ervaringen, maar ook uitdagingen 

Naast bovengenoemde positieve ervaringen, komt verandering vaak ook met de nodige uitdagingen. Tijdens de implementatie van triage op afstand met DigiContact liepen medewerkers dan ook nog wel tegen een aantal dingen aan. 

Zo gaf een medewerker aan voorheen veel zelf te beslissen en wanneer dit nodig was samen met de medische dienst een inschatting te maken.  Na de implementatie had deze medewerker het gevoel dat het wenselijk is om ‘voor elk wissewasje’ te bellen. Dat voelt dan soms als een stap terug. 

Ook gaf een medewerker aan het anonieme aspect van triage op afstand risicovol te vinden. ‘Wie heb ik aan de lijn als ik bel, wat weet diegene en wat zijn de richtlijnen voor het delen van intieme delen, stel iemand heeft bijvoorbeeld een wond op zijn of haar bil?’ 

Wat medewerkers verder nog aangaven: 

‘Het idee is op zich mooi. Het is wel altijd fijn om iemand te spreken. Tijdens het bellen wordt de gebeurtenis als het ware afgepeld, om daarmee samen een eigen beoordeling te doen. Dit helpt om samen te komen tot een vervolgstap.’ 

‘Ik hoor wel dat sommige mensen het wat spannend vinden om te bellen met een vreemde. Er is dan denk ik ook wat onzekerheid omdat er ook wel onwetendheid is. Ik stap hier wat meer overheen.’ 

Praktische tips 

Aan de hand van de gevoerde gesprekken, zijn de volgende adviezen waardevol om mee te nemen wanneer je aan de slag gaat met zorg op afstand:  

  1. Zorg voor goed werkend netwerk  en wifi op locatie. 
  2. Informeer medewerkers over een plan B, bijvoorbeeld telefonisch contact opnemen, als het niet lukt een verbinding tot stand te brengen via de app. 
  3. Informeer medewerkers over welke gegevens van de cliënt er bekend zijn bij DigiContact.  
  4. Ga in gesprek met elkaar over de kwetsbare kant van deze werkwijze. 
  5. Zorg voor informatie over de bescherming van persoonsgegevens. 

Zelf aan de slag met verpleegkundige triage op afstand? Frion stelt via Vilans het implementatieplan van de samenwerkende organisaties in de regio Zwolle beschikbaar. Bekijk het implementatieplan op de website van Frion. Benieuwd hoe we hoe we in de toekomt 24-uurs zorg garanderen en voorzien voor mensen met een beperking. Ga naar medisch generalistische zorg in de regio voor meer informatie.

Deel deze pagina via:

Stel je vraag aan