Naar hoofdinhoud Naar footer

Idman: ‘Durf als begeleider over je eigen leven te vertellen!'’

‘Ik vind het fijn als begeleiders niet bang zijn om ook iets over zichzelf te vertellen,’ zegt ervaringsdeskundige Idman Nur. ‘Dat ze bijvoorbeeld ook durven zeggen: “Dat heb ik niet goed gedaan.” Dat zorgt voor gelijkwaardigheid. En dat helpt me om me mens te voelen als ieder ander.’

YouTube video thumbnail
YouTube video thumbnail

Even voorstellen: Ik ben Idman, ben 34 jaar oud en woon samen met mijn man in het midden van het land. Ik werk bij de LFB. Dat is een belangenvereniging voor en door mensen met een beperking. Ik geef hier onder andere trainingen. Ik vind het fijn om hier te werken. Zo kan ik aan anderen laten zien: ‘Mensen met een beperking kunnen heel veel.’ En aan mensen met een beperking kan ik zo laten weten: ‘Als ik het kan, kan jij het ook.’

Inclusief onderwijs

In heb op een gewone school gezeten. Daarna heb ik tot mijn twintigste speciaal onderwijs gevolgd. Ik vond dat altijd vervelend. Want de kinderen waarmee ik in mijn buurt speelde, die gingen naar een andere school. Ik moest met de bus naar een school die verder lag. Dat vond ik lastig. Ik had liever op een gewone school gezeten. Daarom ben ik voorstander van inclusief onderwijs.

Meer weten over Idman?

Bekijk haar filmpje ‘Ervaringsdeskundige Idman over het belang van inclusief onderwijs’.

‘Mijn begeleider geeft me ruimte om zelf dingen uit te zoeken’

Wat ik fijn vind aan mijn begeleider? Hij maakt tijd voor me vrij. Hij heeft geduld met me, ziet het als er iets met me is. Vraagt door als ik iets vertel. Ik krijg de ruimte om zelf dingen uit te zoeken. Maar met moeilijke dingen, vraagt hij wel altijd of hij me daarbij kan helpen. Er moet wel vertrouwen zijn naar elkaar. Anders komt het niet goed. Ik ken mijn begeleider nu 2,5 jaar. In het begin was het vertrouwen er niet gelijk. Dat heeft tijd nodig om te groeien.

Dit zijn de tips van Idman:

  1. Geef iemand met een beperking de eigen regie. Zodat hij/zij eerst zelf iets kan ontdekken of uitproberen.
  2. Wees flexibel en gelijkwaardig in contact.
  3. Heb respect voor privacy. Zo vind ik het belangrijk dat ik zelf iets kan bepalen of ik iets vertel ja of nee.
  4. Durf als begeleider ook over je eigen leven te vertellen. Dan zal iemand met een beperking zich ook meer op zijn gemak voelen om over zijn eigen leven te vertellen.
  5. Geef de persoon die je begeleidt de kans om te wennen.
  6. Heb echt belangstelling voor de ander. Stel open vragen.

Openheid is belangrijk

In het verleden heb ik het ook weleens anders meegemaakt. Dan vroeg ik bijvoorbeeld aan een begeleider: ‘Wat heb jij gedaan dit weekend?’ Die begeleider antwoordde me toen: ‘Dat vertel ik liever niet, want dat is privé.’ Maar zo’n begeleider weet wel alles van mij door mijn dossier. Dan is het best wel even lastig als je zo’n antwoord krijgt. Terwijl openheid ook helpt om elkaar te vertrouwen.

Update februari 2021

Na het interview heeft Idman veel reacties gekregen. Reden voor ons om te vragen of de video haar begeleiders aan het denken heeft gezet. Ze kreeg vooral de reactie 'Je hebt ook wel gelijk, we weten heel veel van je.' Idman: 'Het is gek dat een begeleider de kleinste details over mij mag weten, andersom gebeurt dat zeker niet vanzelf. Het ligt ook aan de relatie en band die je met elkaar hebt. De ene begeleider vertelt meer dan de andere. Soms vraag ik of iemand niet lekker in zijn vel zit. Laatst reed ik mee met een begeleider. Ze werd gebeld door haar vriend. Hij stond op de speaker en ik kon het gesprek volgen, wat hij overigens ook wist hoor. Het was een leuk gesprek en ging over dagelijkse dingen die ik ook meemaak. Heel herkenbaar! En voor mij is dit een mooi voorbeeld van wederzijds vertrouwen en gelijkwaardigheid.'

Lees meer over de trainingen van de LFB

Deel deze pagina via: