Stel je vraag aan
onze AI-assistent
Naar hoofdinhoud Naar footer

Humanitas DMH gebruikt de methode Driehoekskunde om beter samen te werken met het netwerk van de cliënt.

Gepubliceerd op: 13-01-2025

Humanitas DMH gaat aan de slag met Driehoekskunde. Dat is een methode die de samenwerking tussen cliënt, zorgprofessionals en familie verstevigt. Met ieders rol als uitgangspunt. Hoe brengt Humanitas Driehoekskunde de organisatie in?

Maarten woont bij Humanitas DMH (Dienstverlening aan Mensen met een Hulpvraag). Deze organisatie biedt mensen met een (licht) verstandelijke beperking begeleiding en ondersteuning.

De ouders van Maarten vinden het moeilijk om de zorg voor hun zoon aan de professionals over te laten. Dat is logisch. Kinderen met een beperking gaan nu eenmaal minder snel uit huis en komen moeilijker los van hun ouders.

Absoluut geen toetje

Maartens ouders willen niet dat hij een toetje krijgt. Dat mag hij absoluut niet hebben. ‘Waarom mag dat niet?’, vraagt een begeleider zich vertwijfeld af. Zijn ouders willen het écht niet. Er ontstaan meer vragen over het eten. Wat blijkt pas later? In Maartens familie heerst diabetes. Zijn ouders zijn bang dat hij het ook krijgt. Daarom willen ze niet dat Maarten zoetigheid krijgt.

Driehoekskunde

Open communicatie, vertrouwen, je inleven in de ander en respect voor ieders rol is belangrijk om als professionals én familie samen cliënten de beste zorg te bieden. Maar hoe doe je dat? Door een stevige driehoek neer te zetten. Met de cliënt in de top. En aan de basis de professionals in de ene en de familie in de andere hoek. Met respect voor elkaars kennis, ervaring en rol.

‘En dat is precies wat de methode Driehoekskunde biedt’, vertel Claudia Gouman. Claudia is persoonlijk begeleider in een woonlocatie van Humanitas DMH. Ze is net terug van cursus over de methode.

‘Ik ben razend enthousiast. Driehoekskunde geeft je alle handvatten voor een betere samenwerking met de familie. Kijk, als er geen goede binding is, komt zo’n gesprek over bijvoorbeeld de angst voor diabetes niet op gang. En dan snap je dat niet.’

Claudia Gouman, Persoonlijk begeleider in een woonlocatie van Humanitas DMH

Brams netwerk

De inzet van Driehoekskunde past bij Humanitas DMH in een groter plan. ‘Intensiever samenwerken met het netwerk van de cliënt is nu speerpunt in onze organisatie’, vertelt Grethe Baarspul, organisatieadviseur en projectleider. ‘Denk aan mantelzorgers, vrienden, collega’s...

Het idee dat wij alle zorg overnemen, is niet meer van deze tijd. We kijken meer naar de mensen om de cliënt heen, want die maken iemand op de eerste plaats gelukkig. Na gesprekken met de met cliënten, verwanten en medewerkers hebben we een visie gemaakt. We noemen het Brams netwerk. En dat willen wij verstevigen. Daarnaast willen we alle teams ondersteunen en leren hoe ze dat kunnen doen. Ook hebben we doelstellingen opgesteld. Alle veranderingen passen we hierin, zoals een nieuw vrijwilligersbeleid en een betere tool voor communicatie met verwanten.

De verwanten staan het dichtst bij de cliënt. Dus daar beginnen we. Daarom hebben we gekozen voor Driehoekskunde als één van de middelen om de samenwerking met het netwerk van de cliënt te verstevigen.’

Hoe gebruik je Driehoekskunde?

Humanitas DMH wilde met de Driehoekskunde beginnen na een onderzoek door de Universiteit voor Humanistiek/ Disability Studies in Nederland. Het onderzoek liep vertraging op. ‘Toch zien we al zoveel praktische voordelen dat we er vast mee beginnen.’

De implementatie startte met de training waar Claudia zo enthousiast over is. Doel van die training is een eerste kennismaking en bewustwording. Zodat enthousiastelingen al met de methode aan de slag kunnen. ‘En dat werkt. Nu al vragen collega’s wanneer ze ook een training Driehoekskunde kunnen volgen’, zegt Grethe.

Claudia: ‘7 teams volgden de training, gemengd samengesteld uit collega’s van ambulante ondersteuning, wonen en forensische zorg. Die gemengde trainingsgroep leek me eerst niks. Maar al op de eerste trainingsdag bleek dat juist heel waardevol, om van elkaar te leren.’

‘Ja, en het toont aan dat de methode voor alle vormen van dienstverlening bruikbaar en waardevol is. Dat geeft ons houvast voor fase 2, de uitrol naar alle teams’, vult Grethe aan.

De grote uitrol gaat niet overal in hetzelfde tempo. Bijvoorbeeld bij forensische zorg gaat dit veel sneller dan bij de persoonlijk begeleiders. ‘Forensisch heeft wekelijks werkoverleg. Wij hebben maandelijks overleg en dat zit meestal erg vol. Daardoor is Driehoekskunde bij ons nog niet aan bod gekomen. Maar dat gaat wel gebeuren’, vervolgt Claudia.

Driehoekskunde komt straks in het opleidingsplan van de organisatie. Grethe benadrukt daar ook managers, gedragsdeskundigen en coördinatoren in mee te nemen. ‘Ons voordeel is dat directie en management hier al achter staan. Dit is heel belangrijk, want de 'Driehoekskunde past in ons plan.’

Tot nu gaat de implementatie stap voor stap. ‘Uiteindelijk wordt dit wel een belangrijke werkwijze bij Humanitas DMH. Daarom wil ik het ook onze opleidingen gaan inzetten, om zo snel en zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met en te trainen in deze nieuwe werkwijze.’

Hoe de verdere uitvoering eruit gaat zien, is nog niet duidelijk. ‘We verzamelen nu de ervaringen uit de eerste 2 cursusgroepen, krijgen tips over wat wel en niet werkt. En dan maken we samen met onze scholingsexperts dat opleidingsplan. 

Daarnaast blijven we ook praten over de methode als deel van onze grotere strategie. We verspreiden nieuwsbrieven en nieuwsberichten met voorbeelden. Zo houden we de aandacht en het enthousiasme vast. Daar komen ook die spontane aanvragen voor de cursus vandaan.’

Welke 3 tips heeft Grethe voor professionals die ook voor een implementatie staan?

  1. Zorg voor draagvlak bij het management
  2. Begin klein met een aantal enthousiastelingen als ambassadeurs
  3. Houd de aandacht en het enthousiasme vast door intensieve communicatie’

Mede mogelijk dankzij Gewoon Bijzonder

Dit artikel is onderdeel van een serie over de uitvoering van een interventie of methode. De implementatieprojecten zijn mede mogelijk door een subsidie van ZonMw uit het programma Gewoon Bijzonder. Dit programma ontwikkelt, verspreidt en past kennis toe om de zorg en ondersteuning voor mensen met een verstandelijke beperking, meervoudige beperking of niet-aangeboren hersenletsel te verbeteren.

Lees ook

Deel deze pagina via:

Stel je vraag aan