Bij het structureren van het project is gekozen om het in twee parallelle trajecten te verdelen die altijd met elkaar in contact staan. Het ene traject richtte zich op de zorg en het gebruikersonderzoek. Dit ging om het in kaart brengen van de wensen en behoeften van bewoners en zorgmedewerkers. Hiervoor zijn focusgroepen georganiseerd en de klantreis is beschreven.
De use case lijst is ingedeeld naar domotica per doelgroep. Binnen Vanboeijen zijn vijf doelgroepen: mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB), ouderen, mensen met een verstandelijke beperking en een intensieve ondersteuningsbehoefte(complexe zorg), kind & jeugd en mensen met een ernstig meervoudige beperking (EMB). ‘We wilden op een methodische manier inzicht krijgen in de wensen en behoeften. Voor iedere doelgroep binnen Vanboeijen is een focusgroep opgezet.’ In deze groep zaten de volgende mensen:
- een gedragsdeskundige
- een persoonlijk begeleider
- een ouder of verwant
- (professioneel) mentor
- een kwaliteits- en beleidsmedewerker
- een nachtzorgmedewerker
‘Met behulp van kaartjes over verschillende thema’s zijn we het gesprek aangegaan.’
Voorbeeld van behoeften bij medewerkers die aan bod kwamen: Ik wil altijd weten wanneer een epilepsieaanval is. Moet er dan een technologisch middel om het lichaam van de bewoner zitten of juist niet? Wat denken wij dat de bewoner zou willen? En wat zou de medewerker willen? Een ander voorbeeld is het gesprek hebben over hoe de overdracht van bijvoorbeeld de dag naar de avond en nacht gaat. En waarom dat zo gaat.
Het andere traject richtte zich op IT en gaat over de technische randvoorwaarden. Het is belangrijk dat het systeem ook betrouwbaar kan blijven functioneren over langere tijd.