Hoe lang wordt de methode al gebruikt?
De organisatie maakt sinds 2017 gebruik van de beeldtafel.
Hoe vaak wordt de methode gebruikt?
De organisatie heeft drie beeldtafels in huis die gebruikt kunnen worden. Het gebruik van de beeldtafel is toegenomen de afgelopen jaren. In 2023 is er ca. 30 keer gebruik van gemaakt.
Wat is de doelgroep?
De beeldtafel kan ingezet worden voor iedere medewerker binnen de organisatie. Ter illustratie: er vinden beeldsessies plaats met begeleiders in het primaire proces, maar ook met roosteraars.
Wordt er geëvalueerd en wat komt daaruit?
Concrete resultaten of effecten van de inzet van de beeldtafel zijn niet gemeten. Het voornaamste doel is dat, door middel van betekenis geven aan een praktijksituatie, kennisdeling en kennisvermeerdering tot stand komt[2]. Deze kennis kan door begeleiders in de praktijk toegepast worden.
Is de methode wetenschappelijk onderbouwd?
Er is specifiek voor de inzet van de beeldtafel binnen de organisatie geen gebruik gemaakt van wetenschappelijke onderbouwing. Wel past de inzet van de beeldtafel binnen de visie van de organisatie op leren en ontwikkelen. De basis van leren en ontwikkelen bij de organisatie is het toevoegen van leren in de praktijk (waarbij het 70-20-10 model[3]als referentiemodel wordt gehanteerd). Sinds 2017 wordt de visie op werkplekleren van Jos Baeten gebruikt, die op deze visie gepromoveerd is[4].
Wat zijn de benodigde investeringen?
- Binnen de organisatie moeten medewerkers worden opgeleid om de beeldsessies te begeleiden.
- De beeldtafels moeten worden aangeschaft door de organisatie, evenals de bijbehorende licentie op de software.
- Er moet geïnvesteerd worden in het ontwikkelen van programma’s specifiek gericht op thematiek binnen de organisatie. Hoe vaker de beeldtafel gebruik wordt, hoe goedkoper het gebruik van de beeldtafel wordt.
Welke randvoorwaarden zijn er?
- De beeldtafels zijn heel zwaar. Zorg er daarom voor dat de beeldtafel op een plek staat waar hij goed toegankelijk en bereikbaar is voor de trainers.
- Zorg ervoor dat er een reserveringssysteem beschikbaar is voor de beeldtafel, zodat niet meerdere trainers op hetzelfde moment gebruik willen maken van de beeldtafel.
- Het is belangrijk om iedere week even de beeldtafels te checken of er geen software updates of iets dergelijks benodigd zijn, zodat de beeldtafels gereed zijn op het moment dat de trainers deze nodig hebben. Deze software updates vragen regelmatig om scholing van de trainers.
- De beeldtafel moet onderdeel zijn van de visie op leren en ontwikkelen van de organisatie, zodat medewerkers enthousiast zijn over het gebruik van digitale leertechnologie.
- Het is belangrijk om een ruimte beschikbaar te hebben die afgesloten kan worden. Het is belangrijk dat de gebruikers van de beeldtafel zich kunnen focussen op wat er op de beeldtafel gebeurt, zonder afgeleid te worden.
Welke praktische hulpmiddelen worden gebruikt?
De beeldtafel de mogelijkheid biedt tot drie werkvormen, waarvan er een werkvorm in de casus is besproken (beeldtrainer). De andere twee werkvormen zijn beeldtrainen en Lessons Learned.
Op intranet is informatie beschikbaar voor welke thema’s de beeldtafel als werkvorm ingezet kan worden.
Welke trainers, coaches of cursussen zijn beschikbaar?
De organisatie heeft een aantal trainers in dienst die de beeldtafelsessies kunnen begeleiden.
Wat zijn voordelen van de methode?
De beeldtafel is bij uitstek geschikt om medewerkers met en van elkaar te laten leren, om zo tot kennisvermeerdering te komen. De beeldtafel wordt door medewerkers als een leuke en innovatieve manier van leren gezien.
Wat zijn nadelen van de methode?
- De beeldtafel is erg zwaar. Als de beeldtafel niet goed toegankelijk en bereikbaar is wordt het trainers moeilijk gemaakt op de beeldtafel op locatie te krijgen.
- Voor het succesvol gebruik van de beeldtafel ben je afhankelijk van technologie. Als de software van de beeldtafel vast loopt, dan kun je niet ineens overstappen naar een fysieke werk- en leervorm.
- De inzet van de beeldtafel vraagt om een fikse financiële investering van de organisatie.
- Het is mogelijk dat medewerkers kiezen voor de beeldtafel als werk- en leervorm omdat ze de beeldtafel an sich leuk vinden, maar niet om de inhoud en het doel van de beeldtafel als werk- en leervorm.
Waar is men het meest trots op bij het toepassen van de methode?
De organisatie is trots op het feit dat de beeldtafel op regelmatige basis gebruikt worden binnen de organisatie. De beeldtafel is een van de manieren om werkplekleren binnen de organisatie tot een succes te maken.
Wat zijn verbetermogelijkheden?
Ondanks dat de beeldtafel al veelvuldig wordt ingezet, biedt de beeldtafel nog meer mogelijkheden (andere vormen dan de beeldsessie) dan waar de organisatie nu al gebruik van maakt.
Wordt de methode ook elders toegepast? Op welke schaal?
De beeldtafel wordt in diverse andere sectoren in Nederland toegepast (onder andere bij de politie, douane, ziekenhuis). De beeldtafel wordt ook bij andere zorgorganisaties voor mensen met een verstandelijke beperking ingezet, maar de frequentie daarvan is niet bekend.
Suggesties voor andere organisaties die aan de slag willen met deze methode
Zorg dat leertechnologie een onderdeel van je visie op leren, en dat deze visie gedragen wordt door het bestuur van de organisatie. Als dat niet het geval is, ga je als leer- & ontwikkelafdeling van de organisatie heel hard werken, zonder dat de rest van de organisatie achter deze visie staat. Dan is de inzet van de beeldtafel gedoemd om te mislukken.
Bronvermelding
[1] https://www.sdbgroep.nl/leeroplossingen-voor-de-zorg/werkplekleren-in-de-zorg/
[2] 11 tips voor kennisdeling op de werkvloer als een van de manieren waarop kennisdeling tot stand komt:
https://www.vilans.nl/actueel/nieuws/onderzoek-11-tips-voor-kennisdeling-op-de-werkvloer
[3] Clardy, A. (2018). 70-20-10 and the dominance of informal learning: A fact in search of evidence. Human Resource Development Review, 17(2), 153-178. https://doi.org/10.1177/1534484318759399
[4] Baeten, J.J.M. (2016). The Power of Peer Feedback: Research on the Learning Process within Virtual Action Learning (Dissertatie, Nyenrode Business Universiteit).