Mathilde Pelder: ‘We willen de zorg veranderen met technologie’
Gepubliceerd op: 14-10-2021
Mathilde Pelder (projectleider eHealth binnen InteraktContour) vindt slimme zorg nodig voor de toekomst. Om cliënten meer zelfredzaam te maken. Maar ook omdat het aantal cliënten en zorgvragen groeien én vanwege het tekort aan zorgmedewerkers. ‘Slimme zorg gaat over technologische oplossingen die bij elkaar passen en de zorg ondersteunen. Cliënten kunnen meer zelf op een veilige manier én het bespaart medewerkers tijd.' Mathilde vertelt hoe ze dit doen bij InteraktContour.
Tijdens de Innovatie-impuls is InteraktContour aan de slag gegaan met het verbeteren van de zelfredzaamheid en veiligheid van cliënten in hun woning. De cliënten hebben niet-aangeboren hersenletsel. Op hun locatie De Klokkenbelt ging het om het gestructureerd inzetten en implementeren van eHealth-oplossingen.
Een goed implementatieplan is belangrijk om stappen te zetten
‘De Innovatie-impuls heeft ons enorm geholpen. Implementeren ging sneller dan daarvoor. Je leert van een team van adviseurs en andere organisaties en ontdekt hoe je zoiets opzet. Een goed implementatieplan bleek bijvoorbeeld heel belangrijk. Met zo’n plan ga je echt nadenken waar de keuze voor een technologische oplossing invloed op heeft, en op wie. Wat moeten welke personen weten, denken en doen?’
‘We kijken naar de samenhang tussen technologische oplossingen’
‘De verschillende oplossingen moeten ook bij elkaar passen. We willen dus weten hoe alles wat we gebruiken en doen met elkaar samenhangt. Niet alleen binnen de Innovatie-impuls, maar ook met onze andere eHealth-projecten.’
Het behoefte-onderzoek heeft veel opgeleverd
Collega en projectleider van de Innovatie-impuls, Nina Huijboom, startte eerste met een behoefte-onderzoek onder cliënten van De Klokkenbelt. Dat heeft veel opgeleverd om passende technologische oplossingen te kiezen die cliënten meer eigen regie geven. En die collega’s in hun werk ontlasten. Nina’s inzichten en tips over een goed behoefte-onderzoek lees je hier: Kansen voor e-health | Kennisplein Gehandicaptensector
Waar droom je van?
Binnen eHealth zijn veertien projecten. De vragen die Nina heeft gesteld voor het behoefte-onderzoek worden nu meegenomen in een ander project over advies op maat. Dat zijn vragen als: waar heb je behoefte aan? Welke technologische oplossing past daarbij? Waar droom je van? ‘We willen die vragen gaan inzetten in gesprekken met cliënten.’
Hoe zit het met de langetermijn van een product?
Ook willen we anders omgaan met producten die we hebben gekocht of gaan kopen voor cliënten. ‘Bij de keuze voor een product denken we na over hoe het product over drie jaar een cliënt nog steeds kan helpen. Ook als de situatie van een cliënt is veranderd. Kunnen we het product dan aanpassen of inzetten voor een ander? Kortom, we kijken breder en verder.
'Je moet echt naar het totaalplaatje kijken om de zorg te kunnen veranderen. Niet naar losse oplossingen voor dit moment.’
‘EHealth moet van iedereen zijn'
De meeste projecten in e-health hebben een projectleider die uit de zorg komt. En in ieder project zitten mensen uit vijf verschillende disciplines: ICT, communicatie, leren en ontwikkelen, team eHealth en iemand die het gaat gebruiken.
Samen leren en ontwikkelen
Op die manier zijn de verschillende lagen in de organisatie bij een project betrokken. Je bent samen aan het leren en ontwikkelen (co-creëren) en zorgt deels al voor een stukje borging. Via een intern platform delen we alle beschikbare informatie met iedereen, want eHealth is van ons allemaal. Zo leren we met elkaar.
Voortrekkers hebben een belangrijke rol
Daarnaast spelen taakhouders e-health een belangrijke rol. Dat zijn zorgmedewerkers die een voortrekkersrol hebben binnen hun team. Zij helpen hun collega’s op weg en maken ze enthousiast. Zorgmedewerkers zijn vaak gewend om veel te doen voor een cliënt. Met de juiste technologie kan een cliënt meer zelf. Dat is soms even wennen.
Voorbeeld van borging van technologie
De borging van goed gebruik van technologie is ook belangrijk. ‘Een mooi voorbeeld is hoe we met ons systeem nCare omgaan waarin we medicatie registreren. Met een werkgroep zitten we regelmatig samen om kennis en ervaring uit te wisselen.
In die werkgroep zitten de leverancier, de applicatiebeheerder van ICT, een verpleegkundig coach en ik van team eHealth. Zo hoort de leverancier van ons wat er speelt en zet hij scholingen op die wij weer gebruiken. De verpleegkundig coach kan in het dashboard goed signaleren wat op welke locatie gebeurt en daarover in gesprek gaan als dat nodig is. ICT zorgt voor het beheer van data en voor het toegang verlenen aan de juiste personen. ICT zorgt er ook voor dat de applicatie blijft draaien
'Technologie in de zorg is nieuw en iedere stap daarin is voor ons nieuw. We zijn positief over de stappen die we in korte tijd hebben kunnen zetten!’