Stel je vraag aan
onze AI-assistent
Naar hoofdinhoud Naar footer

Digitaal op bezoek bij mensen met beperkingen

Gepubliceerd op: 20-06-2022

Tijdens de coronaperiode hebben cliënten, naasten en begeleiders veel ervaring opgedaan met sociaal contact via digitale middelen. Die ervaringen waren positief én negatief. Neem beeldbellen. Sommige mensen vinden het fijn, anderen kunnen er niets mee. Samen ontdekten ze wat er nodig is voor goed digitaal sociaal contact. Op deze pagina vind je verschillende hulpmiddelen om digitaal contact met mensen met beperkingen zinvol te maken. Je vindt daarnaast ook goede voorbeelden. Je leert voor wie ‘digitaal op bezoek gaan’ haalbaar en aantrekkelijk is. En hoe woonzorglocaties dit ‘digitale bezoek’ kunnen ondersteunen.

Handreiking voor maatwerk

In de handreiking vind je ervaringen en kennis uit de praktijk én kennis uit wetenschappelijk onderzoek. De handreiking is bedoeld om te inspireren, te informeren en te helpen. Je kunt de handreiking bijvoorbeeld gebruiken om een visie op digitaal contact te maken. Of om digitaal contact goed te organiseren in jouw organisatie. En met de tips uit de handreiking kun je mensen met beperkingen beter helpen bij digitaal sociaal contact. 

  • Download de handreiking onderaan de pagina.

Website Digitaal op bezoek

De website Digitaal op Bezoek staat vol informatie voor bewoners, naasten, begeleiders, en managers of beleidsmakers. Bijvoorbeeld wat digitaal contact is en hoe dat werkt. Je kunt deze website ook samen met je cliënt of zijn naaste bekijken. Zodat jullie samen kunnen bepalen of digitaal contact iets voor jullie is. De informatie kan jullie op nieuwe ideeën brengen en jullie helpen bij het maken van keuzes.

Animaties

Bekijk de animatievideo’s van verschillende vormen van digitaal contact. Deze animaties kun je gebruiken om samen met cliënten te kijken welke manier van digitaal contact past. De video’s zijn gemaakt door Storytelling Studio’s.

Factsheet Digitaal op bezoek

In de factsheet vind je de belangrijkste uitkomsten van het onderzoek naar digitaal sociaal contact tijdens de coronaperiode. Lees bijvoorbeeld de randvoorwaarden. Of bekijk de tips, zoals: ‘Durf kleiner te denken; denk niet alleen aan een gesprek, maar ook aan samen foto’s kijken, een liedje zingen, een spelletje doen of iemand welterusten wensen’. 

  • Download de factsheet onderaan de pagina. 

Ervaringen

Als je eenzaam bent en je vrienden of familie mist, helpt zo’n beeldschermpje dan om je beter te voelen? ‘Ja, het is beter dan niks’, zegt Mark Meekel, ervaringsdeskundige bij Ons Tweede Thuis. ‘Ik ben 4 maanden geleden verhuisd. Maar ik heb nog maar aan 4 mensen mijn nieuwe huis kunnen laten zien. Dan is dat beeldbellen toch wel prettig. Ik maak nogal makkelijk contact, maar ik denk dat veel mensen in een woonvoorziening echt eenzaam zijn.’

Ook Yvonne Schillenans, een andere ervaringsdeskundige van Ons Tweede Thuis, vindt beeldbellen een goede uitvinding. ‘Ik kan op deze manier gewoon mijn werk blijven doen. En ik zie nog eens iemand. Maar mijn broer vindt het heel moeilijk om via het beeldscherm contact te hebben. Hij woont in een andere woonvoorziening. Hij kan zich moeilijk concentreren op het scherm en wordt er verdrietig van.’

De onderzoekers aan het woord

Onderzoekers Anne / Linda en Annet ten Brug vertellen over het onderzoek.

Over het onderzoek

De Academische Werkplaats Viveon, de Academische Werkplaats Bartiméus, VU, de Academische Werkplaats EMB, de Academische Werkplaats Leven met een verstandelijke beperking (Tranzo, Tilburg University) en cliëntenorganisatie KansPlus voerden het onderzoek Digitaal op bezoek uit. Ook Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland, Vilans en Universiteit Twente zijn betrokken bij het project. Het project is onderdeel van het programma van ZonMw (projectnummer: 10430022010013).  

Downloads

Deel deze pagina via:

Soort

Factsheet

Taal

Nederlands