Methodieken om zorgrelatie in kaart te brengen
Gepubliceerd op: 05-11-2020
Wil je als zorgverlener samen met je team werken aan het verbeteren van de kwaliteit van de zorg? Dan is aandacht voor de zorgrelatie met de cliënten een belangrijk onderwerp. Op deze pagina vind je methodieken om samen met je collega’s en de cliënten aan de slag te gaan.
Aan de slag met de zorgrelatie
Wil je zelf aan de slag om de zorgrelatie in kaart te brengen en eventueel te verbeteren. Op de pagina Aan de slag met de zorgrelatie vind je meer informatie over de betekenis van de zorgrelatie.
Keuze van een methodiek
Om te kiezen welke methodiek bij jou, je team en jullie organisatie past, is het belangrijk vooraf een aantal vragen te beantwoorden: wat willen we bereiken, wat past bij onze doelgroep, kunnen we de doelgroep een actieve rol geven bij de uitvoering, wil je de mantelzorgers betrekken en hoeveel tijd hebben we beschikbaar? Sommige methodieken zijn juist gericht op de individuele cliënt en wat hij/zij zou willen verbeteren. Andere kunnen gebruikt worden om op een afdeling de relatie tussen de cliënten die daar wonen en het team dat daar werkt te bespreken. In de keuzehulp worden de methodieken op een aantal kenmerken met elkaar vergeleken en kan je kijken wat in jouw situatie passend is.