Naar hoofdinhoud Naar footer

Zo richt je het ECD slim in

Gepubliceerd op: 12-01-2024

Laatst bijgewerkt op: 22-02-2024

Het ECD is bedoeld om zorgprofessionals en organisatie zo goed mogelijk te ondersteunen. Tegelijk blijkt dat het ECD voor veel regeldruk zorgt. Hoe verminder je die administratieve lasten? En hoe haal je wel het meeste uit het ECD voor een betere kwaliteit van zorg?

Wat laat onderzoek zien?

Het is belangrijk dat het ECD handig is in het gebruik en het werk van zorgprofessionals ondersteunt. Uit onderzoek blijkt dat 18% van de administratieve lasten in de zorg te maken hebben met het ECD! Nut, noodzaak, kwaliteit en de handigheid van de verslaglegging ervaren zorgprofessional niet voldoende. En een zorgprofessional moet dezelfde informatie vaak op meerdere plekken registreren. Dat frustreert. 

Wat vind je hier?

Op Zorg voor Beter delen we graag kennis en tools die je helpen om het ECD in jouw zorgorganisatie slim in te richten en te gebruiken. Zodat het ECD de zorgprofessional en organisatie juist helpt. En zodat je de data in het ECD zo goed mogelijk kunt benutten en ervan kunt leren. 

  • Lees ook de pagina: Aan de slag met een elektronisch cliëntendossier

Wat is het ECD? En wat heb je eraan?

In het elektronisch cliëntendossier (ECD) leggen zorgprofessionals vast welke zorg de cliënt nodig heeft en wat de afspraken daarover zijn. Ze kijken naar wat de cliënt zelf kan. Ze kijken ook wat de mantelzorg kan doen en wat voor de cliënt belangrijk is. Zo kan de cliënt erop vertrouwen dat iedere zorgprofessional binnen de organisatie weet welke zorg diegene nodig heeft.

Wat zegt de wet over verplichte registraties in het ECD?

Misschien zijn niet alle registraties verplicht die nu wel in jouw organisatie gebeuren. Belangrijk om te weten welke registraties wel en niet verplicht zijn. Vilans heeft samen met Zorg Zaken Groep handige overzichten gemaakt van wettelijk verplichte registraties in de langdurige zorg. Zo weet je waar je wettelijk aan toe bent!

Waar let je op bij de keuze en inrichting van een ECD?

Hoe is een ECD opgebouwd en ingericht? Dit hangt af van de leverancier die het bouwde. Je wil natuurlijk graag een goed werkend ECD. Waar kun je op letten? Een goed werkend ECD is ingericht volgens de stappen van het zorgproces. Ook ondersteunt een goed ECD zorgprofessionals bij besluiten nemen na een goede analyse en uitleg van de informatie. En het ondersteunt in de uitvoer van hun dagelijkse werk.

Praktijkervaring van andere zorgorganisaties

Hoe zijn andere zorgorganisaties met hun ECD aan de slag gegaan? Laat je inspireren door enkele praktijkverhalen:

  • Johan Schouten is hoofd technische dienst bij Zorgcentrum ’t Slot. Deze kleine zorginstelling gaat over naar een nieuwe, draadloze basis. Vertrouwen is belangrijk, vindt hij. In het netwerk, de leveranciers en elkaar. Lees het praktijkverhaal van Zorgcentrum ‘t Slot.
  • Zorgorganisatie Mijzo onderzoekt nieuwe technologieën om de zorg in de toekomst te verbeteren en zorgmedewerkers te ontlasten. In het ECD van Mijzo is de functie van spraakgestuurd rapporteren toegevoegd. Wat het oplevert? 30% tijdsbesparing voor de zorgmedewerkers. Lees het praktijkverhaal van zorgorganisatie Mijzo.

Zelf aan de slag! 

Aan de slag met het verminderen van regeldruk binnen jouw organisatie? Kijk voor tips, tools en ervaringsverhalen op de pagina Ontregelen doe je zo.