Naar hoofdinhoud Naar footer

Verminderen administratieve lasten bij MIC-meldingen

Laatst bijgewerkt op: 22-02-2024

Een incident kan soms gebeuren. En soms zijn incidenten ook te voorkomen. Bij veel organisaties moet je incidenten daarom melden via een Melding Incident Cliënt (MIC). Het helpt je ervan te leren. En er zijn een paar verplichtingen. Nu zorgt het melden van incidenten vaak voor veel regeldruk. Hoe verminder je die administratieve last? Zodat je meer tijd hebt voor de zorg en voor werkplezier!

Wat laat onderzoek zien?

Incidenten melden is belangrijk om de kwaliteit van zorg te verbeteren. Uit onderzoek blijkt alleen dat het melden van incidenten vaak een oorzaak van regeldruk is. Vragenlijsten zijn bij het melden bijvoorbeeld onnodig lang. Of er wordt onnodig vaak gemeld. Mensen zien dan het nut van melden niet, vooral als er niets met de melding wordt gedaan.

Wat vind je op Zorg voor Beter?

Op deze website delen we kennis en ervaringen over hoe je kunt omgaan met meldingen van incidenten die minder administratieve lasten geven. En hoe je kunt leren van incidenten. Zo houd jij meer tijd over voor zorg, en ontstaat er meer werkplezier.

Incidenten melden. Hoe werkt het?

Veiligheid en kwaliteit van zorg zijn belangrijk. Daarom is het nodig om incidenten te melden. Dan kun je ervan leren. Hoe meld je eigenlijk een incident? Wat wordt er met de melding gedaan? En hoe vindt de opvolging op de melding plaats? Lees meer over incidenten melden.

Wat zegt de wet?

Vanuit de wet heb je een aantal dingen te doen bij het melden van incidenten. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) ziet hierop toe. De volgende punten zijn verplicht:

  • Je hebt een interne procedure nodig om de incidenten te registreren en te onderzoeken. In de procedure staat ook hoe je de zorg gaat verbeteren bij een incident. De procedure mag geen negatieve gevolgen hebben voor de medewerkers die de melding hebben gedaan.
  • Je informeert de cliënt over het incident. Je maakt een aantekening in het dossier wanneer je het de cliënt laten weten hebt.
  • De betrokken zorgverlener meldt het incident bij de zorgaanbieder.

Bekijk een overzicht van de verplichte registraties in de intramurale ouderenzorg

Hoe zorg je voor een slimme manier van incidenten melden?

Meld minder en zet leren centraal

Sommige organisaties willen van incidenten leren. En dat heeft effect! Doordat je hiervan leert, voorkom je incidenten in de toekomst. De administratieve lasten verminderden zo enorm. 

Bij Zorggroep Oude en Nieuwe Land krijgen zorgmedewerkers de keus om te bepalen hoe ze het beste kunnen leren van een incident. Het resultaat is een enorme daling van MIC-meldingen. Het leren vullen ze nu op een andere manier in. Laat je inspireren door het praktijkverhaal van Zorggroep Oude en Nieuwe Land

Tip: Zet bij het meldproces de ervaring van de medewerker voorop. Laat het meldproces daarom zo goed mogelijk aansluiten bij het werkproces van de medewerker.

Zelf aan de slag!

Aan de slag met het verminderen van regeldruk binnen jouw organisatie? Kijk voor tips, tools en ervaringsverhalen op de pagina Ontregelen doe je zo.

Bron

Rapport Regeldruk in de langdurige zorg - boosdoeners blootgelegd