Stel je vraag aan
onze AI-assistent
Naar hoofdinhoud Naar footer

Zo zorg je voor een goed ingericht zorgplan met de juiste registraties

Laatst bijgewerkt op: 12-03-2024

Het zorgplan heet ook wel het zorgleefplan. Het is de plek in het ECD waar je de afspraken over de zorg voor de cliënt vastlegt. Tegelijk blijkt het voor veel regeldruk te zorgen. Hoe verminder je die administratieve lasten? Zodat je meer tijd hebt voor de zorg en meer werkplezier hebt!

Wat laat onderzoek zien?

Het zorgplan is een belangrijke basis voor de te verlenen zorg. Tegelijk kan het ook voor frustraties zorgen. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 27% van de administratieve lasten in de zorg te maken te hebben met het zorgplan. Zorgmedewerkers ervaren bijvoorbeeld onduidelijkheid over wat wel en niet gerapporteerd moet worden. En hoe die registraties bijdragen aan goede zorg. Daarnaast is het onduidelijk wanneer een handtekening onder het zorgplan verplicht is en wanneer niet. Ook verplichte periodieke overleggen voor de evaluatie van het zorgproces worden veel genoemd als bron van administratieve lasten. 

Wat vind je hier?

Op Zorg voor Beter delen we graag kennis en ervaringen over hoe je onnodige administratie bij het zorgplan kunt voorkomen. Zo houd jij meer tijd over voor zorg, en ontstaat er meer werkplezier!

Wat is het zorgplan?

In het zorgplan leg je de voorkeuren, vragen, behoeften of doelen van de cliënt vast. Hierbij heb je als zorgverlener aandacht voor de persoonlijke verzorging en andere punten die belangrijk zijn voor kwaliteit van leven van een cliënt.  

Wat zegt de wet?

Sta eerst stil bij de registraties die volgens de wet niet verplicht zijn. Dan kun je onnodige administratie voorkomen. Twee voorbeelden:

  1. Handtekening onder het zorgplan is niet verplicht
    Sinds 1 oktober 2018 is het niet meer verplicht om het zorgplan te laten ondertekenen door de cliënt. Bij een wijziging of bespreking van het zorgplan is een handtekening van de cliënt dus ook niet verplicht.
  2. Alleen rapporteren van bijzonderheden
    Zorgmedewerkers hoeven volgens de wet niet te rapporteren wanneer de verleende zorg in overeenstemming is met het zorgplan. Dus geen bijzonderheden? Niet rapporteren. Het noteren van de voortgang (bij doelen) en bijzonderheden is voldoende.

Benieuwd welke registraties bij het zorgplan wél verplicht zijn? Bekijk een overzicht van verplichte registraties.

Hoe zorg je voor een goed ingericht zorgplan met de juiste registraties?

Wil je zelf aan de slag met een goed zorgplan en minder administratielasten? Haal inspiratie uit de volgende praktijkverhalen en 3 tips.

Schrap de handtekening onder het zorgplan

Het schrappen van de handtekening van de cliënt onder het zorgplan bespaart administratieve lasten en daarmee tijd. Zorgorganisatie Wilgaerden is hiermee aan de slag gegaan. Dit deden ze in 4 stappen:

  1. Bespreken van schrappen handtekening in overleg van kwaliteitsverpleegkundigen.
  2. Kwaliteitsverpleegkundigen verspreiden de nieuwe werkwijze via teamoverleggen naar alle teams op locatie. 
  3. Bericht op intranet over het stoppen met de handtekening en mogelijke alternatieven.
  4. Evaluatie na enkele maanden.

Laat je inspireren en lees het praktijkverhaal van Zorgorganisatie Wilgaerden

Rapporteer alleen bijzonderheden

Philadelphia Zorg is actief bezig met geen zorg meer te rapporteren die in overeenstemming is met het zorgplan. Lees hun verhaal op philadelphiazorg.nl.

Verander het zorgplan in ‘Leefplezierplan’

Diverse organisaties zijn bezig met een andere insteek van het zorgplan: meer gericht op het welzijn van de cliënt. Zorggroep Elde Maasduinen heeft het zorgplan bijvoorbeeld vervangen door een ‘leefplezierplan’. Lees hun verhaal.

Agenda

Er zijn geen agenda-items gevonden