Naar hoofdinhoud Naar footer

Casussen werkplekleren

Gepubliceerd op: 10-06-2024

Laatst bijgewerkt op: 11-06-2024

Werkplekleren is leren op je werk. Dat kan tijdens het werk, bijvoorbeeld door te kijken hoe iemand anders een taak aanpakt. Of door een coach te laten meekijken bij een werksituatie. Maar ook door een cursus of training te volgen.

Achtergrond

In opdracht van het ZonMw-programma Gewoon Bijzonder onderzocht Tilburg University verschillende vormen van werkplekleren in de gehandicaptenzorg. Het onderzoek bestaat uit een literatuuronderzoek en interviews bij 20 gehandicaptenzorgorganisaties. Hier zijn 32 casussen uitgekomen. Deze zijn ingedeeld in vier categorieën: directe ondersteuning op de werkvloer, tijd- en plaatsonafhankelijk leren, leren van de praktijk en samen leren.

Kernaspecten

Directe ondersteuning betekent dat je tijdens het werk iemand om hulp kan vragen. Bijvoorbeeld een ervaren collega, of je baas. Klik hier voor een overzicht van casussen dat past bij het kernaspect 'Directe ondersteuning'

Tijd- en plaatsonafhankelijkleren betekent dat je kunt leren waar en wanneer je wilt. Thuis of op je werkplek. Wanneer het jou uitkomt. Bijvoorbeeld via de computer (e-learning) of met een app op je telefoon. Klik hier voor een overzicht van casussen dat past bij het kernaspect 'Tijd- en plaatsonafhankelijk leren'

Leren van de praktijk betekent dat je leert van wat er in het echte werk gebeurt. Bijvoorbeeld door bewoners te betrekken. Hoe vinden zij dat het gaat? Of door met een VR-bril een situatie te oefenen. Klik hier voor een overzicht van casussen dat past bij het kernaspect 'Leren van de praktijk'

Samen leren betekent dat je samen met anderen aan het leren bent. Bijvoorbeeld door met je collega’s een training te volgen. Of door als team te leren van iets wat is gebeurd. Klik hier voor een overzicht van casussen dat past bij het kernaspect 'Samen leren'

Meer informatie