Naar hoofdinhoud Naar footer

Ervaringssymposium thema Eigen regie

Gepubliceerd op: 21-04-2021

Tijdens het online symposium Ervaringsleren op 15 maart 2021 stond het thema ‘eigen regie’ centraal. Ervaringsdeskundigen kozen dit onderwerp omdat eigen regie voor iedereen heel belangrijk is, of je nu een beperking hebt of niet.

eigen-regie-symposium-ervaringsleren-social

Deelnemers aan het symposium deelden hun ervaringen na het bekijken van een korte film, een kort theaterstuk en na een ‘bitterzoete’ ervaringsopdracht. Wil je het nog eens terugkijken of was je er niet bij? Bekijk dan de film en het theaterstuk via deze pagina. Ook de ervaringsopdrachten kun je hier uitvoeren en verder brengen in je organisatie.

Wat is ervaringsleren?

Ervaringsleren is een manier van leren waarbij je je in een ander verplaatst. Je ervaart zelf  hoe het is om een beperking te hebben of afhankelijk te zijn van anderen. Bij ervaringsleren kun je het niet fout doen, want fouten maken mag. Een veilige sfeer is wel belangrijk.

Bekijk en ervaar het zelf!

Ervaringsdeskundige Idman Nur vertelt in een filmpje hoe haar droom om te trouwen uitkwam. De film belicht het gezichtspunt van de cliënt. Wat roept deze film bij je op?

YouTube video thumbnail

Eigen regie begint bij loslaten en vertrouwen

Theatermakers Anne Gehring en Vera Ketelaars van Art Partner nemen je in een kort theaterstuk mee in de belevingswereld van de zorgverlener. Zij interviewden ervaringsdeskundigen, zorgprofessionals, naasten en andere betrokkenen over het thema eigen regie. Hun belangrijkste boodschap is: ‘Het gaat niet om jou of mij, maar om hen. Eigen regie begint bij loslaten en vertrouwen.’ Wat roept dit theaterstuk bij je op?

YouTube video thumbnail

Ervaringsopdracht: Een bitterzoete ervaring

Doel van de opdracht is om verschillende zintuigen en je verbeelding aan te spreken. Doe deze ervaringsoefening alleen of met je team.

Aan de slag met een bitterzoete ervaring

  • Pak iets zouts of bitters en iets zoets en leg beide voor je neer. Leg het zoete links van je en het zoute of bittere rechts van je. Neem het zoute of bittere hapje in je hand. Je mag nu van het zoute of bittere hapje eten. Wat proef je? Wat doet deze smaak met je?
  • Ga terug naar een moment dat je worstelde met het geven of krijgen van eigen regie. Probeer helemaal in dat moment te gaan. Wat deed je? Wat deed de ander? Hoe voelt dat? Waar voel je dat in je lichaam?
  • Je mag nu deze ervaring loslaten, je ogen gesloten houden als het lukt. Neem het zoete hapje in je hand. Sluit je ogen. Je mag nu van het zoete hapje eten. Wat proef je? Wat doet deze smaak met je?
  • Ga terug naar een moment dat je echt de regie gaf of kreeg. Dat kan een moment in je werk zijn of in je privéleven. Probeer helemaal in dat moment te gaan. Wat deed je? Wat deed de ander? Hoe voelt dat? Waar voel je dat in je lichaam?
  • Je mag nu je ogen weer opendoen en terugkeren naar het nu. Welk (nieuw) inzicht heb je gekregen?

Samen reflecteren en met elkaar leren

De kracht van ervaringsleren zit in ervaren, daarvan leren en daarop reflecteren, dat betekent terugkijken en nadenken over jouw ervaring. Doe dat alleen of vergelijk jouw ervaringen met de ervaringen van anderen waarmee je werkt of woont. Stel je daarbij vragen als:

  • Wat voelde ik tijdens de opdracht, wat deed die ervaring met me?
  • Voelden anderen hetzelfde of iets heel anders? Hoe komt dat?
  • Wat kan ik alleen of kunnen wij samen met die ervaring doen in ons werk of leven?

Samen leren en ervaringen uitwisselen draagt bij aan het succes van ervaringsleren. Zo zorgt ervaringsleren voor verandering in leven en werk van mensen.

Reflecteer samen op een bitterzoete ervaring

Ronde 1: Deel met elkaar een eigen ervaring: een bittere (niet zo fijne) of een zoete (fijne) herinnering.

Ronde 2: Wat kunnen jullie anders doen als het gaat over eigen regie?

Intenties formuleren – wat ga jij anders doen?

Na het ervaringsleren en reflecteren kun je een intentie formuleren. Dat kan iets kleins zijn dat je van plan bent anders te gaan doen na jouw ervaringen. Schrijf, teken of bedenk het in je hoofd. Net wat jij prettig vindt. Stel je daarbij de volgende vragen:

  • Is er iets dat ik anders wil doen?
  • Willen wij iets samen anders aanpakken?
  • Wat wil ik of wat willen wij samen daarmee bereiken?
  • Wat heb ik of wat hebben wij samen daarvoor nodig?

Pak een vel papier en teken op jouw manier in een kleine simpele tekening:

  • Hoe je eigen regie geven als zorgverlener en eigen regie krijgen als zorgontvanger tot nu toe hebt ervaren.
  • Wat jouw droombeeld is bij het geven als zorgverlener of krijgen als zorgontvanger van eigen regie.
  • Geef jouw droombeeld een naam: van … naar …
  • In de eerste tekening zie je hoe het nu is. En in de tweede tekening zie je hoe je zou willen dat het is. Zie je tussen de tekeningen een groot verschil?
  • Welke actie kun je nemen om het verschil te verkleinen?

Bekijk de ervaringen van deelnemers aan het symposium (pdf) onderaan te downloaden.

Bekijk de tien tips om zelf aan de slag te gaan

Downloads

Deel deze pagina via: