Stel je vraag aan
onze AI-assistent
Naar hoofdinhoud Naar footer

Free Learning Gentle Teaching

Gepubliceerd op: 18-11-2021

Laatst bijgewerkt op: 12-12-2024

Mensen met een verstandelijke beperking kunnen beter omgaan met stress als zij een onvoorwaardelijke, wederzijdse vertrouwensrelatie hebben met hun begeleider. Dat is het uitgangspunt van Gentle Teaching. Een vertrouwensrelatie zorgt ervoor dat cliënten zich veilig, gewaardeerd en gesteund voelen, ook tijdens moeilijke momenten.

Tot rust brengen bij stress en agressie

Door de hechte, wederzijdse relatie kan een begeleider iemand ook bij hoge stress of zelfs agressie op een - warme en geweldloze manier begeleiden en tot rust brengen. Gentle Teaching is een methode die ontwikkeld is door John McGee. Uitgangspunt van de methode: ieder mens heeft behoefte aan leven in verbondenheid met anderen in een wederkerige en gelijkwaardige relatie. Belangrijk daarbij is dat mensen:

  • zich veilig voelen bij anderen
  • zich geliefd voelen door anderen
  • zich liefdevol voelen en uiten ten opzichte van anderen
  • zich verbonden voelen met anderen 

Het primaire doel van Gentle Teaching is het ontwikkelen van de onvoorwaardelijke relatie, waardoor mensen (met schadelijk gedrag) ondersteund worden op momenten van stress. Een gewenst effect is dat daarmee schade voor de personen zelf of anderen stopt.

Stappen binnen Gentle Teaching zijn:  

  • Een nieuwe beeldvorming over de cliënt
  • Persoonlijke ontwikkeling van de begeleider
  • Ontwikkeling van de grondhouding van de begeleider
  • Een individueel – methodisch – leerplan voor de cliënt   
  • Teamondersteuning Free Learning Gentle Teaching

Free Learning module Gentle Teaching

Free Learning Gentle Teaching werkt volgens het typische Free Learning format met uitdagende vragen, heldere films en leerzame feedback. De Free Learning module Gentle Teaching is ontwikkeld door Zideris, met financiering van VWiZ. Ga naar de Free Learning Gentle Teaching.

Casus oudere cliënt

Mevrouw de Reus is soms erg agressief naar anderen toe. Niemand kan haar dan nog benaderen. Hoe kan ik een goede relatie opbouwen en behouden met cliënten met moeilijk verstaanbaar gedrag?​

Casus cliënt met EMB

Mark kan ogenschijnlijk uit het niets de begeleiders bijten of knijpen. De begeleiders blijven steeds meer uit de buurt en denken dat hij het erom doet. Hoe kunnen ze met Gentle Teaching toch in contact blijven treden?

Casus cliënt met EVB+

Sinds het team geschoold is in Gentle Teaching is er minder stress bij de begeleiders tijdens de ochtendspits. Er is meer gerichte individuele aandacht en rust. Zelfs Martin, die altijd heel heftig gedrag liet zien tijdens wassen en aankleden, toont minder weerstand. Hoe zorgen we ervoor dat we dit vasthouden? Een jaarlijks opfrismoment?

Onderbouwing bruikbaarheid voor oudere cliënten

Research based. Kennis op basis van onderzoek.

Beoordeling

Gentle Teaching is door de erkenningscommissie gehandicaptenzorg erkend als ‘theoretisch goed onderbouwd’. ‘Gentle Teaching kan ingezet worden in complexe situaties. Het is lovenswaardig dat Gentle Teaching daarbij aandacht heeft voor het hele systeem. Ook is het krachtig dat er één-op-één oplossingen ontwikkeld worden die passen bij die situatie.’ Bron: Vilans

Onderbouwing bruikbaarheid voor cliënten met EMB

Research based. Kennis op basis van onderzoek. 

Beoordeling

Gentle Teaching blijkt een effect te hebben op de overtuigingen die begeleiders hadden over cliënten. Zij zijn anders gaan denken over en anders gaan kijken naar cliënten. Begeleiders reageren minder op het gedrag zelf, en meer op de achterliggende oorzaak. Bron: Gentle Teaching 

Onderdeel van leidraden

Deze tool is onderdeel van de Leidraad Oud en Gelukkig, de Leidraad EMB in het vizier én de Leidraad EVB+ in het vizier. In de leidraden vind je meer kennisproducten voor de specifieke doelgroepen. 

Deel deze pagina via:

Soort

Lesmateriaal

Soort kennis

Onderzoek

Taal

Nederlands