Naar hoofdinhoud Naar footer

Handreiking Kwaliteitsrapport & externe visitatie

Gepubliceerd op: 08-05-2020

Zorgorganisaties moeten elk jaar een kwaliteitsrapport maken. Ook krijgen ze elke twee jaar een externe visitatie. Deze handreiking legt uit hoe dat in zijn werk gaat.

In deze handreiking staat hoe je een kwaliteitsrapport maakt en hoe je een externe visitatie voorbereidt. Deze handreiking is bedoeld voor bestuurders en beleidsmedewerkers. 

Kwaliteitsrapport

Elk jaar moeten zorgorganisaties een kwaliteitsrapport maken. Daarin staat hoe het met de zorg gaat. En hoe mensen met een beperking die zorg ervaren. Ook staat erin wat beter kan. Een kwaliteitsrapport heeft een paar vaste onderdelen, namelijk:

  • samenvatting van het rapport
  • vaste thema's (de kwaliteit van de zorg en de eigen regie van mensen met een beperking)
  • afspraken over de samenwerking met de cliëntenraad en ondernemingsraad
  • uitkomsten van de externe visitatie
  • ruimte voor eigen inbreng (ervaringsverhalen van mensen met een beperking)

Externe visitatie

Zorgorganisaties krijgen elke twee jaar bezoek van deskundigen. Deze externe deskundigen kijken hoe het met de zorgorganisatie gaat. Dit heet: externe visitatie. Ze praten bijvoorbeeld met medewerkers. Maar ook met bestuursleden en leden van de cliëntenraad. Na afloop schrijven ze een verslag. Daarin staan hun bevindingen. De belangrijkste bevindingen komen ook in het kwaliteitsrapport te staan.

Downloads

Deel deze pagina via:

Soort

Handreiking

Taal

Nederlands