Stel je vraag aan
onze AI-assistent
Naar hoofdinhoud Naar footer

Kennisproduct Handleiding service blueprint

Gepubliceerd op: 01-05-2022

Laatst bijgewerkt op: 04-05-2023

Een service blueprint (SBP) is van oorsprong een middel om het dienstverleningsproces te visualiseren, maar kan ook worden gebruikt om problemen in processen vast te stellen.

De nieuwe manier van werken, die vaak komt kijken bij het implementeren van een technologie, vraagt om een verandering in processen. In samenwerking met de verschillende afdelingen die een rol spelen bij de implementatie van de technologie helpt een Service Blueprint om alle interne processen in kaart te brengen. Op deze manier wordt de verantwoordelijkheid van elke betrokkene duidelijk en krijg je goed zicht op alle stappen en mogelijke risico’s. In deze handleiding krijg je een uitleg bij dit middel. 

Aan de slag met "Service blueprint"

Met het middel Service Blueprint breng je veranderingen in beeld. De service blueprint bestaat uit vijf lagen: 

  1. Hulpmiddelen (folders, media, techniek).  
  2. Activiteiten van cliënt.
  3. Activiteiten van medewerker/naaste.  
  4. Activiteiten achter de schermen.  
  5. Hulpmiddelen in de organisatie.  

Het doorlopen van stap 1 t/m 5 maakt benodigde activiteiten, kansen en/of knelpunten zichtbaar waar je eerder nog niet bij stilstond. Met deze informatie kun je aan de slag in je project. Pak de SBP er na verloop van tijd nog eens bij en gebruik het als evaluatie-instrument.  

Samenvatting "Service blueprint"

  • Cliëntgroep: Cliënten in de gehandicaptenzorg
  • Gebruikers: Innovatie-managers en projectteams 
  • Wanneer gebruiken? Om bij voorkeur zo vroeg mogelijk veranderingen in kaart te brengen en voor te sorteren op eventuele moeilijkheden in processen. 
  • Training nodig? Nee
  • Product getest? Nee
  • Waar te vinden? Besproken tijdens Congres #InZo2022, aanvullende informatie en eventuele downloads zijn onder deze tabel te vinden
  • Kosten: Gratis

Onderbouwing van het kennisproduct 

Innovatie-Route kennisproducten 

Dit kennisproduct is onderdeel van de Innovatie-Route: een stappenplan voor het inrichten van het implementatieproces van zorgtechnologie in de gehandicaptenzorg. Bij elke stap vind je uitleg, hulp, algemene tips en praktische voorbeelden. De Innovatie-Route is ontwikkeld binnen de Innovatie-impuls van het programma Volwaardig leven van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). 

Meer informatie 

Downloads

Deel deze pagina via:

Soort

Handreiking

Soort kennis

Ervaring

Taal

Nederlands