Stel je vraag aan
onze AI-assistent
Naar hoofdinhoud Naar footer

Kennisproduct Vragenlijsten zorginhoudelijk vraagstuk - Gespreksleidraad voor interviews

Gepubliceerd op: 01-05-2022

Het zorginhoudelijke vraagstuk is het startpunt van je innovatieproject. De in te zetten technologie moet daadwerkelijk een bijdrage kunnen leveren aan een zorginhoudelijk vraagstuk. Met deze vragenlijsten kun je een optimale match realiseren tussen de zorginhoudelijke vraag én de technologie als antwoord op die vraag.

Door het beantwoorden van de vragen in deze vragenlijsten krijg je zicht op wat de werkelijke behoefte van de cliënt/naaste en medewerkers is. Dat vormt dan de basis van je project, zodat je weet dat je zoekt naar een antwoord op het juiste zorginhoudelijke vraagstuk.

Je beantwoordt de vragen vanuit het perspectief van cliënten/naasten, collega’s en de organisatie als geheel. Voor iedere groep is er een vragenlijst. Je zult vragen tegenkomen die je aan meerdere groepen stelt, juist om de verschillende perspectieven te verzamelen en zo een compleet beeld te krijgen. 

Aan de slag met "Vragenlijsten zorginhoudelijk vraagstuk"

De vragenlijsten werken het beste als je jezelf, of degene die de interviews gaat doen, al hebt kunnen verdiepen in de belangrijke documenten van de organisatie. Denk hierbij aan zorginhoudelijke (beleids)documenten en projectplannen over de zorgvraag waarmee je aan de slag gaat.  

Kies voor de interviews in ieder geval voor de volgende personen:

  • 2 tot 3 cliënten en of naasten
  • 4 tot 6 collega’s van diverse afdelingen
  • Het hele projectteam gezamenlijk
  • Zo mogelijk iemand van de centrale cliëntenraad (CCR) 

Op basis van de uitkomsten van bovenstaande vragen maak je een omschrijving maken van je zorginhoudelijk vraagstuk. De uiteindelijke vraag formuleer je vanuit het perspectief van de client. Bijvoorbeeld: ‘’Ik wil graag zelfstandig koken’’. Of: ‘’Ik wil meer overzicht hebben op de dag zonder dat ik daarbij afhankelijk van anderen.’’ Leg je zorginhoudelijk vraagstuk als check nog voor aan de geïnterviewden, zodat je weet dat je het juiste vraagstuk hebt beschreven. 

Samenvatting "Vragenlijsten zorginhoudelijk vraagstuk"

  • Cliëntgroep: Cliënten in de gehandicaptenzorg
  • Gebruikers: Innovatie-managers, projectteams en stakeholders
  • Wanneer gebruiken? Als je een optimale match wil realiseren tussen de zorginhoudelijke vraag én de technologie als antwoord op die vraag
  • Training nodig? Nee
  • Product getest? Nee
  • Validatie: Practice-based, kennis op basis van praktijkervaringen
  • Waar te vinden? Besproken tijdens Congres #InZo2022, aanvullende informatie en eventuele downloads zijn onder deze tabel te vinden
  • Kosten: Gratis

Onderbouwing van het kennisproduct 

Innovatie-Route kennisproducten 

Dit kennisproduct is onderdeel van de Innovatie-Route: een stappenplan voor het inrichten van het implementatieproces van zorgtechnologie in de gehandicaptenzorg. Bij elke stap vind je uitleg, hulp, algemene tips en praktische voorbeelden. De Innovatie-Route is ontwikkeld binnen de Innovatie-impuls van het programma Volwaardig leven van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). 

Meer informatie 

Downloads

Deel deze pagina via:

Soort

Meetinstrument

Soort kennis

Ervaring

Taal

Nederlands