Stel je vraag aan
onze AI-assistent
Naar hoofdinhoud Naar footer

“Kijk waar technologie een oplossing kan zijn, voor de cliënt en voor jou.”

Gepubliceerd op: 07-02-2023

Lessen uit drie jaar Innovatie-impuls Gehandicaptensector, tips voor begeleiders en teamleiders Hoe kun je zorgtechnologie zo inzetten dat cliënten en medewerkers de technologie blijven gebruiken? Daar ging het om in de Innovatie-impuls Gehandicaptensector (IIG). Na drie jaar is het programma afgesloten en het eindrapport geschreven over wat er is bereikt. En dat is niet niks. Sanne van der Weegen, onderzoeker digitale zorg van Vilans, vertelt. Met speciale adviezen voor begeleiders en teamleiders.

“De grootste les uit de Innovatie-impuls is wel dat technologie een belangrijk middel is om de kwaliteit van de zorg te verbeteren”, vertelt Sanne van der Weegen. Sanne was onderzoeksleider vanuit Vilans bij IIG. “Drie jaar lang hebben we 26 organisaties ondersteund bij de invoering van technologie. Doel was het gebruik van technologie in de gehandicaptensector vanzelfsprekender te maken. Organisaties die meededen zijn zo ondersteund dat ze nieuwe technologie de volgende keer zelf kunnen invoeren. En met de lessen die we hebben geleerd kunnen ook andere organisaties aan de slag.”

1. Ga op zoek naar wat kan bijdragen aan betere zorg voor cliënten.

2. Zorg voor goede interne samenwerking tussen het zorg- en ondersteuningsteam met bijvoorbeeld HR en ICT.

3. Zorg dat de technologie onderdeel is van het hele zorg- en ondersteuningsproces.

4. Gebruik de Innovatie-Route als stappenplan als je zorgtechnologie wilt gaan gebruiken.

Wees nieuwsgierig

In het rapport staan zes belangrijke lessen beschreven. Daarnaast heeft Sanne een aantal adviezen speciaal voor teamleiders en begeleiders. “Het eerste dat ik begeleiders en teamleiders zou aanraden is op zoek te gaan naar wat kan bijdragen aan betere zorg voor cliënten. Wees nieuwsgierig, sta open voor nieuwe dingen. Wissel binnen en buiten je organisatie ervaringen uit en ga naar beurzen en congressen. Verder zijn er ook zorgorganisaties en huizen waar je technologie kunt uitproberen, zoals bij de Technologie & Zorg Academie in Enschedé. Kijk waar technologie een oplossing kan zijn voor een vraag van een cliënt. En waar het jou in je werk kan ondersteunen.”

‘Ga op zoek naar wat kan bijdragen aan betere zorg voor cliënten.’

Samen met ICT en HR

Verder is interne samenwerking heel belangrijk, aldus Sanne. “Het is soms niet makkelijk om technologie te implementeren. Het kost tijd en aandacht. En dat terwijl begeleiders en teamleiders al zo druk zijn. Toch is die investering nodig. De mensen van ICT en HR kunnen je daarbij helpen. Bij de Klokkenbelt van InteraktContour, een woonlocatie voor mensen met Niet Aangeboren Hersenletsel, zijn na een lange selectieprocedure 39 verschillende technologische middelen geïnstalleerd. Maar geïnstalleerd betekent nog niet geïmplementeerd. Ze hebben bij de Klokkenbelt ruim de tijd genomen om cliënten en begeleiders te leren werken met de middelen. Verder zijn er twee taakhouders aangesteld, met extra tijd om te helpen als er vragen zijn over de technologie. De cliënten hebben nu veel minder ongeplande zorg per maand nodig. Zo houden begeleiders het werk beter vol. Bovendien hebben de cliënten meer eigen regie.”

Vast onderwerp

De derde tip van Sanne is: zorg dat de technologie onderdeel is van het hele zorg- en ondersteuningsproces. “Bij De Zijlen bleek één op de drie cliënten niet goed te slapen. Cliënten en begeleiders wilden dat graag verbeteren. Met de technologie van de Motion Watch en Emfit konden ze monitoren hoe een cliënt slaapt. Verder hebben ze gekeken naar dingen die invloed hebben op de nachtrust, zoals koffie overdag, te veel water drinken voor het slapengaan of drukte op de dagbesteding. Soms hielp het om daar iets in aan te passen. En nu komt slaap iedere keer als vast onderwerp terug in de zorgplanbesprekingen. Technologie is dus niet een los ding, maar onderdeel van het zorgproces. Zo werkt het het best.”

‘Technologie is niet een los ding, maar onderdeel van het zorg- en ondersteuningsproces.’

Innovatie-Route

Nu hoopt Sanne dat ook andere organisaties aan de slag gaan met zorgtechnologie. “We hebben aan de hand van de ervaringen tijdens IIG een stappenplan gemaakt, de Innovatie-Route. Die vind je op kennispleingehandicaptensector.nl/innovatieroute en kan iedere organisatie gebruiken. Verder komt er een vervolg op de IIG, dit keer onder de vlag van de Toekomstagenda voor mensen met een beperking. Met regionale bijeenkomsten, maatwerkondersteuning, onderzoek en kennisdeling. Daarbij gaan we ons ook richten op regionale samenwerking, zodat organisaties in dezelfde regio samen vraagstukken kunnen oppakken. Want innovatie is nooit klaar. Wij dagen begeleiders en teamleiders uit: doe mee!”

Met de Innovatie-impuls is een goede beweging in gang gezet, gericht op implementatie. Maar juist nu moet deze beweging worden doorgezet. Daarom start onder de vlag van de Toekomstagenda voor mensen met een beperking, in het voorjaar van 2023, de Innovatie-impuls 2. Meer informatie volgt op deze website.

Deel deze pagina via:

Soort

Apps

Soort kennis

Onderzoek