Methode Active Support
Gepubliceerd op: 17-01-2025
Het uitgangspunt van Active Support is om aansluiting te vinden bij het gewone leven en bij de mogelijkheden van mensen met een beperking, zodat er ruimte komt voor eigen regie en ontwikkeling.
Het doel van de methode is het verbeteren van de kwaliteit van bestaan, door in de beeldvorming de nadruk te leggen op talenten, positieve eigenschappen, interesses en vaardigheden van cliënten. Hierdoor ontstaan er nieuwe mogelijkheden om op methodische wijze interventies toe te passen. Deze interventies hebben vooral tot doel om nieuwe ervaringen op te doen en vaardigheden te leren. Je gebruikt de methode in het dagelijks leven van mensen met een beperking.
Doelgroep
De methode is breed toepasbaar, voor alle mensen met beperkingen, jong en oud.
Uitleg methode Active Support
Allereerst wordt de beeldvorming in kaart gebracht door de talenten, positieve eigenschappen, interesses, voorkeuren en vaardigheden te beschrijven. Op basis daarvan wordt een activiteitenplan, gelegenheidsplan en/of een instructieplan gemaakt. De laatste twee plannen zijn bedoeld om nieuwe ervaringen op te doen of nieuwe vaardigheden te leren.
Tijdsinvestering en materiaal
Dat verschilt per persoon; 1 á 2 uur. Het materiaal om deze methode toe te kunnen passen vind je op de website van Active Support Nederland.
Wie kunnen met deze methode werken?
De methode is bestemd voor begeleiders, gedragdeskundigen, familieleden, mantelzorgers en andere leden van het sociaal netwerk. Voor professionals geldt minimaal Mbo-niveau.
Twee casussen van cliënten met EVB+
Megan kan in een bui de kleding van begeleiders stukscheuren. De begeleiders nemen daardoor meer afstand, terwijl Megan juist zoveel behoefte heeft aan contact en samenzijn. De gedragskundige stelt voor om het beeld van Megan opnieuw te beschrijven vanuit Active Support. Er wordt met de ouders en begeleiders van Megan geïnventariseerd wat haar talenten zijn en waar ze blij van wordt. Waar kan Megan regie ervaren en van betekenis zijn? Megan is graag buiten en houdt van houthakken. Ze krijgt veiligheidskleding net als de begeleider en samen gaan ze met de boswachter het bos in om te zagen en te kloven. Kunnen we Megan ook met leeftijdsgenoten in contact brengen en wat zou haar dat opleveren?
Willem vraagt gedurende de dag voortdurend de aandacht van zijn begeleiders door harde geluiden te maken. Zijn begeleiders hebben geen tijd om de hele dag naast hem te zitten want zij hebben meer cliënten die om ondersteuning vragen. Tijdens een teamvergadering wordt het gedrag van Willem besproken en er wordt geconstateerd dat de dag van Willem veel lege momenten kent. Uit de talentenposter en de positieve beeldvorming komt naar voren dat Willem houdt van harde muziek en dat hij een voorkeur heeft voor levendige omgeving. Deze informatie biedt mogelijkheden om zijn dagprogramma gevarieerder en interessanter voor hem te maken. ’s Ochtends krijgt hij een half uur koptelefoon waarop hij zijn favoriete muziek kan luisteren en in de middag krijgt hij een plekje bij het raam van waar hij het voorbijkomende verkeer kan observeren. Met deze interventies door middel van het activiteitenplan en het gelegenheidsplan neemt het maken van harde geluiden aanzienlijk af.
Onderbouwing bruikbaarheid
Evidence-based: kennis op basis van effectiviteitsonderzoek.
Beoordeling
De beoordeling vind je het het wetenschappelijk artikel van Willems en de Vor.
Bronnen
- www.activesupportnederland.nl
- Boek: Active Support, een handreiking voor de ondersteuning aan mensen met een beperking, 2014, door Martin de Vor. Het boek is een hulpmiddel voor de praktijk en bevat tools, voorbeelden en vele casuïstiekbeschrijvingen.
Meer weten over de methode Active support?
De grondleggers van de methode zijn E. Jones, K. Lowe, D. Felce en J. Beadle-Brown (UK). Voor Nederland is Martin de Vor de contactpersoon voor deze methode. Bij vragen kun je Martin bereiken via het mailadres m.devor@hi.nl of telefoonnummer: 06-48594143.
Onderdeel van de EVB+ leidraad
Deze methode is onderdeel van de EVB+ leidraad. De EVB+ leidraad is een verzameling van kennisproducten voor de specifieke doelgroep: mensen met ernstige verstandelijke beperkingen en probleemgedrag. Probleemgedrag noemen we ook wel moeilijk verstaanbaar gedrag.