Stel je vraag aan
onze AI-assistent
Naar hoofdinhoud Naar footer

Motiveren van jongeren met een LVB voor begeleiding

Gepubliceerd op: 03-05-2022

Hoe kunnen jongeren met een LVB gemotiveerd worden voor begeleiding? Regioplan onderzocht dit samen met de Hogeschool Leiden met subsidie van ZonMw.

Jongeren met een LVB hebben een heel concrete opvatting van de werkalliantie. Vooral goede afspraken over de taken zijn vanuit hun perspectief belangrijk voor hun motivatie voor begeleiding. Daarnaast blijkt vertrouwen in de begeleider ook een belangrijke factor voor de motivatie voor begeleiding. Hiermee bedoelen de jongeren vooral dat de begeleiders hun afspraken nakomen en bijvoorbeeld niet te laat komen.

Focus op taken van begeleiding

Voor de begeleiders van deze jongeren is het dus belangrijk dat zij de focus te leggen op de taken van de begeleiding. Verder komt uit het onderzoek naar voren dat een proactieve benadering van begeleiders in de begeleidingsgesprekken met de jongeren belangrijk is. Hierbij sturen de begeleiders de jongeren actief in de richting van het opdoen van leerervaringen.

Onderzoekende en sturende houding

Het aannemen van een onderzoekende en sturende houding in het gesprek komt de motivatie van de jongeren voor begeleiding wellicht ten goede.

Download het rapport (pdf) onder dit artikel.

Downloads

Deel deze pagina via:

Soort

Rapport

Soort kennis

Onderzoek

Taal

Nederlands

Organisatie / Uitgever

Regioplan & Hogeschool Leiden

Prijs

Gratis