Regeldruk in kaart brengen
Gepubliceerd op: 06-04-2022
Welke regels en administratie dragen volgens zorgprofessionals bij aan goede zorg? En hoe komt dat? Registraties die niet zinvol lijken, leiden vaak tot regeldruk. Op deze pagina vind je meerdere middelen om de achterliggende oorzaak van regeldruk te ontdekken. En ook inspiratie om te starten met ontregelen.
Werkvormen en handvatten
In onderstaande opsomming staan de werkvormen en handvatten die helpen de achterliggende oorzaak van regeldruk te ontdekken. Klik op de naam van de werkvorm en ga aan de slag met jouw team.
Toolkit: 'Minder papier, meer tijd voor zorg'
Spoor samen met je team registraties op die niet duidelijk bijdragen aan goede zorg. Bekijk ze kritisch en bepaal welke geschrapt of gewijzigd mogen worden met de toolkit ‘Minder papier, meer tijd voor zorg’. Het team stelt vast hoe medewerkers bepaalde registraties ervaren. En wie een rol kan spelen om deze registraties aan te pakken.
Ontregelen in een uurtje
Nadat je met bovenstaande toolkit in kaart hebt gebracht welke registraties in jouw organisatie niet bijdragen aan goede zorg, kun je de werkvorm 'Ontregelen in een uurtje' inzetten. Met deze werkvorm bepaal je samen op een laagdrempelige manier hoe je die knellende registraties wijzigt of anders inricht.
De Visgraatmethode
Onderzoek met de Visgraatmethodiek de achterliggende oorzaken achter de regels of registraties waardoor zorgmedewerkers regeldruk ervaren. Dan kun je samen aan de slag met het échte probleem. Dat levert een blijvend resultaat op: meer tijd voor zorg en de cliënt, en meer werkplezier!
Reflectiekaarten: reflecteren op registreren
De reflectiekaarten helpen de oorzaken van regeldruk voor jouw team te achterhalen. Doorloop de vijf oorzaken van regeldruk. En laat regels en registraties ondersteunend zijn om de zorg te verbeteren!
Registratiereis
De Registratiereis is een praktische werkvorm om een registratie of werkproces te versimpelen en versnellen, zodat het beter aansluit op de zorg. Samen met je collega’s loop je stap voor stap door het registratieproces en de knel- en verbeterpunten. Gezamenlijk bepaal je de eerste verbeteracties.
- Ga naar de Registratiereis