SOFA-model: samenwerken met naasten of mantelzorgers
Gepubliceerd op: 16-01-2025
Een fijne samenwerking tussen naasten en zorgmedewerkers is belangrijk. Het SOFA-model helpt om hier een goede invulling aan te geven. Het beschrijft de vier rollen die een naaste heeft en hoe je hier als professional mee om kunt gaan.
De vier rollen van de naaste of mantelzorger SOFA staat voor Samenwerken, Ondersteunen, Faciliteren en Afstemmen. Deze handelingen zijn ieder gekoppeld aan een van de rollen van een naaste of mantelzorger. Het helpt je om op de juiste manier om te gaan met de rol van een naaste of mantelzorger van dat moment.
- Samenwerken: partner in de zorg
- Ondersteunen: hulpvrager bij overbelasting
- Faciliteren: persoonlijke relatie van de naaste - cliënt
- Afstemmen: expert die alles weet van de cliënt
Welke rol de overhand heeft, kan per situatie en per naaste of mantelzorger verschillen. Eén rol is altijd aanwezig en dat is die van de persoonlijke relatie: de naaste of mantelzorger is en blijft de partner, dochter of bijvoorbeeld kleinzoon van de cliënt.
Samenwerken
Het is belangrijk dat je de naaste of mantelzorger als partner in de zorg erkent en waardeert. Het helpt als je informatie geeft over de zorg of over het ziekteverloop. Je kunt dan samen verkennen wat dit betekent voor de mantelzorger en hoe jullie daarin kunnen samenwerken.
Wat kan je helpen?
- Spreek je verwachtingen naar elkaar uit. Dit is niet altijd eenvoudig maar is goed voor een prettige samenwerking. Door in gesprek te gaan over ieders wensen en verwachtingen voorkom je misverstanden.
- Kijk naar de juiste communicatiemiddelen. Sommige naasten of mantelzorgers wonen niet in de buurt van degene voor wie zij zorgen. Het is dan handig om digitale communicatiemiddelen te benutten. Verken samen welke het best werken binnen jullie samenwerking.
Ondersteunen
Als een naaste of mantelzorger al lang voor iemand zorgt, ligt overbelasting op de loer. De naaste of mantelzorger wordt dan zelf hulpvrager of heeft behoefte aan ondersteuning. Tijdige ondersteuning kan preventief werken. Als professional kun je een luisterend oor bieden en oog hebben voor signalen van overbelasting. Begin met het voeren van een goed gesprek door de naaste of mantelzorger de eenvoudige vraag te stellen: hoe gaat het met u?
Wat kan je helpen?
- Maak ondersteuning bespreekbaar. Niet alle naasten of mantelzorgers staan daar direct voor open, zij willen geen hulp of bemoeienis van anderen. Je komt dan voor het dilemma te staan: loslaten, stimuleren of iets juist heel anders. Soms helpt het de mantelzorger te vragen: goed voor een ander zorgen, begint met goed voor jezelf zorgen. Hoe zie jij dat?
- Ga in gesprek met de cliënt, naaste en professional samen. De cliënt wil soms niet dat de naaste of mantelzorger weggaat en er bijvoorbeeld een vrijwilliger komt. Dat kan een naaste of mantelzorger een schuldgevoel geven. Voorkom dit door hier samen over te praten.
Faciliteren
Naasten of mantelzorgers hebben een persoonlijke relatie met de cliënt, deze rol is altijd aanwezig. Als professional kun je de cliënt en naaste of mantelzorger helpen die rol te behouden. Dit kan door rekening te houden met de normen en gebruiken van families. Maar ook door ervoor te zorgen dat de naaste of mantelzorger en cliënt leuke dingen met elkaar blijven doen.
Wat kan je helpen?
- Sta open voor initiatieven. De naaste of mantelzorger kan met een verzoek komen waarvan jij denkt dat het niet haalbaar is. Probeer dit niet direct te bestempelen als ‘lastig’ of ‘niet mogelijk’. Waardeer het initiatief en denk mee in mogelijkheden of alternatieven.
- Ga bij verschillende meningen of onenigheid in de familie niet aan iemands kant staan. Dat is niet altijd eenvoudig. Familieleden nemen je soms apart om hun verhaal, zorgen of frustraties te delen. Voorkom dat je ertussen komt te staan. Stel in moeilijke situaties de mogelijkheid van een familiegesprek voor, onder begeleiding van een buitenstaander.
- Ga zorgvuldig om met privacy. Het is vaak praktisch en waardevol om bepaalde informatie over de cliënt met elkaar te delen. Maar het is belangrijk om hier heel netjes mee om te gaan. Kom je in een situatie waarin het noodzakelijk lijkt om informatie over de cliënt uit te wisselen met familie of buren, dan mag dat alleen als de cliënt of zijn wettelijk vertegenwoordiger toestemming geeft.
Afstemmen
Een naaste mantelzorger kent de cliënt het beste en weet heel goed wat zijn of haar wensen zijn. Zeker als de cliënt dit zelf niet (meer) kan verwoorden, is de naaste of mantelzorger in de rol van expert heel belangrijk. Zij zijn dus een belangrijke informatiebron voor professionals om zo passende zorg te bieden.
Wat kan je helpen?
- Begrijp dat de naaste of mantelzorger en jij als de zorgmedewerker een ander perspectief hebben.
- Geef ook aandacht aan hoe het voor hen is om hun naaste zo te zien. Geef aan als iets je niet lukt, dit maakt je niet minder professioneel. Je hoeft niet alles in je eentje te weten. Benut de ervaring van de naaste en mantelzorger en vraag wat hij de beste aanpak vindt. Overleg regelmatig met de naaste of mantelzorger en wees open over waar je tegenaan loopt.
Downloads