Ontregelen doe je zo
Laatst bijgewerkt op: 04-04-2024
Als zorgverlener ben je veel tijd kwijt aan formulieren invullen en afvinklijsten. Kostbare tijd, die je liever aan de cliënt besteedt. Deze administratieve taken zorgen voor een hoge werkdruk en zijn niet goed voor het werkplezier. Je vindt hier alle informatie, hulpmiddelen, tips en voorbeelden die je verder helpen met het verminderen van regeldruk. En om te beginnen de antwoorden op de veelgestelde vragen.
Wat is ontregelen? En wat is het niet?
- Ontregelen is een (veranderkundig) proces en verbetering van je werkprocessen. Ontregelen heeft altijd te maken met afspraken over samenwerking, communicatie en de cultuur van een team of organisatie. Ontregelen gaat daarom meestal niet over de specifieke regel zelf.
- Ontregelen is een manier van werken en denken. Kritisch blijven kijken naar bestaande en mogelijke nieuwe regels blijft noodzakelijk.
- Ontregelen kan alleen als je de dieperliggende oorzaak kent. Op andere manieren naar het vraagstuk kijken kan daarbij helpen. Zo kom je ook tot nieuwe oplossingen.
- Ontregelen gaat over oplossingen die langdurig zijn. Tegelijk kun je ook op de korte termijn al kleine successen boeken.
- Bij ontregelen hoort ook regels zorgvuldig afschaffen. Dat heet de-implementeren. Echt een vak, want een regel erbij is makkelijker dan een regel eraf.
Waarom ga je ontregelen?
Wanneer regels in jouw organisatie niet meer bijdragen aan een betere zorg en je hierdoor minder werkplezier ervaart. Dat is het moment dat je samen met jouw team kan kijken naar hoe je deze regeldruk kan verminderen.
Waarom ervaart de ene collega wel regeldruk en de andere niet?
Regeldruk kan gaan over een taak die veel tijd kost. Regeldruk kan ook gaan over de druk die iemand ervaart bij een regel. Dat heet ervaren regeldruk. Een douchelijst kan bijvoorbeeld weinig tijd kosten, maar wel regeldruk veroorzaken. Een medewerker kan wel veel regeldruk ervaren als die het nut niet inziet van deze lijst invullen.
Regeldruk voorkomen of ontregelen?
Bij ontregelen kijk je hoe je regeldruk vermindert. Je kunt ook kijken hoe je regeldruk voorkomt door te werken vanuit de behoeften van zorgmedewerkers. Dat vraagt wel een andere mindset, organisatiestructuur en werkwijze dan bij ontregelen. Een start kan zijn om er al eens mee te experimenteren. Ga jij de aanpak samenstellen? Beslis dan in hoeverre je gaat voor ontregelen of voor regeldruk voorkomen. Of voor allebei. En wat het beste past bij waar je organisatie nu staat.