Hoe lang wordt de methode al gebruikt?
Dit onboardingsprogramma is sinds 2019 in gebruik bij alle locaties van Maatschappelijke Ondersteuning. Sinds begin 2023 maken ook de woonlocaties gebruik van het onboardingsprogramma.
Hoe vaak wordt de methode gebruikt?
Alle nieuwe medewerkers van de locaties Maatschappelijke Ondersteuning en de woonlocaties doorlopen het onboardingsprogramma.
Wat is de doelgroep?
Alle nieuwe medewerkers die in het primair proces gaan werken (in Maatschappelijke Ondersteuning en Wonen) volgen het onboardingsprogramma (ongeveer 1600 medewerkers). De stafmedewerkers (ongeveer 90) niet, hoewel zij het programma wel kunnen volgen. De organisatie gaat nu onderzoeken of men een dergelijk traject ook in kan gaan richten voor bol- en bbl-studenten.
Wordt er geëvalueerd en wat komt daaruit?
Aanleiding van het ontwikkelen van het blended onboardingstraject ‘Mijn 1e 100 dagen’, waren de ervaringen met het inwerken en de wijze waarop het destijds georganiseerd werd. Nieuwe medewerkers hadden het gevoel dat ze in het diepe werden gegooid, er was veel gedoe met devices en inloggen, men moest veel weten (er was veel informatieoverdracht door collega’s, wat veel tijd kostte). Daarnaast was het inwerken op elke locatie anders. Het idee was dat inwerken effectiever, leuker en boeiender kon. Sinds het onboardingsprogramma ‘Mijn 1e 100 dagen’ er is, wordt het elk jaar geëvalueerd met een aantal betrokkenen (zorgmanagers en medewerkers van de werkvloer). Bekeken wordt of er aanpassingen nodig zijn. Daarnaast kunnen nieuwe medewerkers een evaluatieformulier invullen na afronding van het onboardingsprogramma. De resultaten kunnen reden zijn tot bijstelling van het programma.
Veelgehoorde feedback is dat het veel is. Dat valt ook niet te ontkennen. Het onboardingsprogramma bevat inderdaad ontzettend veel informatie en taken die passen bij het inwerken. Dit is echter inherent aan het goed ingewerkt raken. Daarnaast hoort men ook veel terug dat nieuwe medewerkers het programma als leuk ervaren, en dat de sfeer bij de organisatie er goed in terugkomt. Ten aanzien van de buddy speelt het vraagstuk of zij voldoende tijd en ruimte hebben om deze rol waar te maken. Meestal lukt dit. Een kritisch punt is de vraag of de nieuwe medewerker voldoende tijd en ruimte krijgt voor het onboardingsprogramma en het meelopen met diensten.
Tenslotte: de organisatie heeft veel locaties. Binnen Maatschappelijke Ondersteuning wordt daarbij gewerkt met zelforganiserende teams. Hoe het inwerken wordt vormgegeven verloopt daarom wisselend per locatie. Er zijn locaties waar dit heel strak georganiseerd is, maar ook locaties waar op dit vlak verbetering mogelijk is. Onboarding is een onderwerp dat continue aandacht nodig heeft binnen de organisatie.
Is de methode wetenschappelijk onderbouwd?
Bij het ontwikkelen van het programma is gebruik gemaakt van de Zelfdeterminatietheorie van Deci en Ryan over motivatie[1]. Op basis van de theorie wordt verondersteld dat motivatie vooral ontstaat door autonomie, verbondenheid en competenties. Deze drie elementen zijn volledig verweven in dit onboardingsprogramma. Verder is het programma opgebouwd volgens de volgende onderwijskundige concepten: de 5 Moments of Need[2], het 70-20-10 model[3]en de uitgangspunten just-in-time, just-for-you en just-enough-leren (voor deze concepten is geen wetenschappelijke onderbouwing beschikbaar). Ook is literatuur gebruikt over onboarding en wat daarin de juiste dingen zijn om te doen[4].
Wat zijn de benodigde investeringen?
Er is een LMS nodig en een programma waarmee video’s en learning nuggets kunnen worden gemaakt (in dit geval Articulate Rise en Genial.ly). Daarnaast vergt het up-to-date houden van het programma tijd van een ontwikkelaar. De organisatie is een aantal maanden bezig geweest om het programma inhoudelijk te ontwikkelen en goed in het LMS in te richten. Ook het testen van het programma heeft de nodige tijd gekost. Daarnaast moeten zowel de nieuwe medewerkers, als de buddy's voldoende worden gefaciliteerd om het onboardingsproces te doorlopen/begeleiden.
Welke randvoorwaarden zijn er?
- De organisatie moet een heldere visie op onboarden hebben. Daar hoort bij:
- Motivatie: medewerkers moeten gemotiveerd worden om op deze manier te werken. Ze moeten zien dat het zin heeft om eraan te werken en dat leuk vinden (het onboardingsprogramma moet aantrekkelijk, consistent en herkenbaar zijn). Ze moeten zich gesteund weten door hun buddy en het team.
- Commitment in het team en van leidinggevenden. De teams moeten er goed van op de hoogte zijn dat de buddy de leiding heeft.
- Goede theoretische onderbouwing van hoe mensen leren.
- Focus van het volledige team. Een buddy die zijn/haar rol goed oppakt en daar ook voldoende tijd voor heeft. Belangrijk is dat de buddy de bedoeling achter het onboardingsprogramma goed doorleeft.
- Een goed ingericht onboardingsprogramma in het LMS.
- Devices op dag 1 voor alle nieuwe medewerkers.
- Inlog in alle systemen op dag 1 voor alle nieuwe medewerkers.
- Een opdrachtgever voor het onboardingsprogramma waarmee kan worden afgestemd welke content wel en geen plaats krijgt in het inwerkprogramma.
- Een digitale tool of LMS dat de mogelijkheid biedt om een onboardingsprogramma in te richten.
- Digitale tools waarin content kan worden ontwikkeld, zoals video’s en korte learningnuggets.
- Regelmatige evaluaties van het onboardingprogramma, waarbij gebruik wordt gemaakt van zogenaamde ‘meekijkers’. Zij zorgen ervoor dat veranderingen in beleid en/of werkwijzen ook in de eerste 100 dagen worden bijgesteld of gewijzigd.
Welke praktische hulpmiddelen worden gebruikt?
- Online onboardingsprogramma in het LMS.
- Een papieren inwerkplan voor het inwerken op de locatie.
- Instructievideo’s.
- Online instructies voor de nieuwe collega zelf, de buddy en het team over het inwerkprogrogramma.
- Een e-learning voor buddy’s.
- Powerpoint voor teams over het onboardingsprogramma.
Welke trainers, coaches of cursussen zijn beschikbaar?
De organisatie werkt met buddy's op de locaties. Daarnaast is er een trainer voor de online introductiebijeenkomst over de organisatie. Deze trainer is zeer goed op de hoogte van zowel de organisatie, als het hele onboardingsproces. De buddy doorloopt een korte e-learning om kennis te maken met de bedoeling en taken en heeft een coachende rol vanaf dag 1. Er wordt vooral aandacht besteed aan de principes achter de onboarding en de coachende rol.
Wat zijn voordelen van de methode?
Het onboardingsprogramma zorgt voor eenduidigheid, omdat het voorgestructureerd en gefaseerd is opgebouwd. De basis wordt gevormd door theoretische kaders over motivatie en er zijn diverse didactische uitgangspunten gebruikt bij de opzet ervan. Het programma biedt een helder inwerkproces voor de nieuwe medewerkers. Daarnaast levert het onboardingsprogramma tijdwinst op: medewerkers kunnen informatie zelf just-in-time opzoeken, zich tot hun buddy wenden wanneer er zich complexere zaken voordoen, zich bijvoorbeeld inschrijven voor trainingen die voor hen op dat moment relevant en noodzakelijk zijn en kennismaken met allerlei aspecten van hun werkzaamheden. De medewerkers kunnen ‘De 1e 100 dagen’ daarnaast als naslagwerk gebruiken, ook bij een verandering van functie. Het onboardingsprogramma wordt als leuk en motiverend ervaren. Het draagt bij aan het wij-gevoel. Medewerkers voelen zich snel onderdeel van de organisatie. De organisatie heeft er bewust voor gekozen het onboardingsprogramma zelf in het eigen LMS te bouwen, zodat men flexibel is om zelf zaken aan te passen wanneer dit nodig is. Er bestaan ook specifieke apps voor onboarding, maar hier is niet voor gekozen.
Wat zijn nadelen van de methode?
- Het onboardingsprogramma heeft een forse digitale component. Dit kan lastig zijn voor medewerkers die minder digivaardig zijn. De buddy speelt daarom een belangrijke rol in het begeleiden van nieuwe medewerkers die niet zo digivaardig zijn. Dit is belangrijk omdat heel veel zaken op de computer gaan. De buddy begeleidt de nieuwe medewerker dan meteen in het beter hiermee leren omgaan. Daarnaast is het onboardingsprogramma zo simpel ingericht, dat men zelden feedback krijgt dat nieuwe medewerkers er niet mee uit de voeten kunnen.
- Naast het feit dat niet iedereen even digivaardig is, is ook niet elke nieuwe medewerker even leesvaardig. Het onboardingssysteem is nu nog vrij talig ingestoken. Een verbetering zou kunnen zijn om meer te gaan werken met korte filmpjes.
- het onboardingsprogramma is omvangrijk, want nauwelijks te voorkomen is, vanwege de complexiteit van taken, verantwoordelijkheden en eisen die gesteld worden om veilige en goede zorg te leveren. Ook moet er steeds meer informatie in. Daarom is een zorgmanager opdrachtgever voor het onboardingsprogramma. Samen met haar wordt bepaald welke content er wel en niet in moet komen.
- Er is maar één persoon in de organisatie die precies weet hoe het onboardingsprogramma technisch is ingericht. Dit is kwetsbaar.
Waar is men het meest trots op bij het toepassen van de methode?
De organisatie is het meest trots op het hele concept, dat er een filosofie achter zit die overal is doorgetrokken, dat alle locaties er daadwerkelijk mee werken en dat het wordt omarmd door de organisatie.
Wat zijn verbetermogelijkheden?
Het onboardingssysteem is nu nog vrij talig ingestoken. Een verbetering zou kunnen zijn om nog meer te gaan werken met korte filmpjes. Dat zou ook passen in de visie op leren waarin men wil werken met korte instructies (micro-learnings). Daarnaast wil men nog een welkomsvideo van de Raad van Bestuur toe gaan voegen. Veel evaluatiepunten zijn verder in de loop der jaren al verwerkt.
Wordt de methode ook elders toegepast? Op welke schaal?
Een dergelijk onboardingsprogramma heeft de organisatie nog niet elders gezien. Er komen vragen van andere organisaties die geïnteresseerd zijn in het onboardingsprogramma.
Suggesties voor andere organisaties die aan de slag willen met deze methode
Start met het uitdenken van een visie op onboarding en stel uitgangspunten op die bij de organisatie horen. Bekijk vanuit welke leerprincipes je dit traject wilt vormgeven en ontwerpen. Bij het uitwerken van je programma moet je steeds checken of je programma in lijn is met je visie en uitgangspunten.
Aanvullend materiaal
https://view.genial.ly/647efb01c9a4830012fde46b
Bronvermelding
[1] Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2008). Self-determination theory: A macrotheory of human motivation, development, and health. Canadian psychology/Psychologie canadienne, 49(3), 182.
[2] https://www.5momentsofneed.com/moments-of-need-ebook/
[3] Clardy, A. (2018). 70-20-10 and the dominance of informal learning: A fact in search of evidence. Human Resource Development Review, 17(2), 153-178. https://doi.org/10.1177/1534484318759399
[4] Voor deze vorm van werkplekleren (inwerkprogramma/onboarding) is geen systematiek dan wel onderbouwing beschikbaar. Het model van Bauer (2010) zou aangedragen kunnen worden als onderbouwing: Bauer, T. N. (2010). Onboarding New Employees: Maximizing Success. SHRM Foundation. www.shrm.org/foundation/ourwork/initiatives/resources-from-past-initiatives/Documents/Onboarding%20New%20Employees.pdf.