Cliftens ervaring met BlueCall Phone (BlueAssist)
Gepubliceerd op: 25-04-2020
Cliften is een jongen van 21 jaar. Hij woont bij zijn ouders en werkt vijf dagen in de week in het werkcentrum de Passage in Rotterdam. Hij werkt op de keramiekgroep. Hij houdt van voetbal en technologie.
(noot van de redactie: de BlueCall Phone heet tegenwoordig BlueAssist)
Cliften doet regelmatig boodschappen met de begeleiding of collega’s. Graag wil hij leren om dit zelfstandig te doen. De begeleiding heeft op dit moment erg weinig tijd om dit te oefenen. Het blauwe scherm van de BlueCall Phone (BCP) kan hem ondersteunen.
De telefoon leren kennen
Cliften is vanaf het eerste moment erg geïnteresseerd in de BCP. Tijdens de startbijeenkomst van de pilot neemt hij zelf al foto’s. In drie sessies oefent hij het bedienen van de telefoon samen met Floor. Het aanzetten (ontgrendelen) lukt al snel. Ook het openen is geen probleem. Het begrijpen van de verschillende functies is wat moeilijker. Maar na het oefenen met grote pictogrammen lukt het Cliften de vier functies te onderscheiden.
Oefenen in het echt
Cliften gaat in drie maanden tijd negen keer oefenen in de supermarkt. Hij doet dit elke keer samen met Floor. Voordat ze naar de supermarkt gaan voeren ze een boodschappenlijstje in op het blauwe scherm. Cliften vindt het de eerste keer spannend en daarom blijft Floor bij hem. Maar ze laat Cliften zelf de boodschappen uitzoeken. Eerst op zoek naar een winkelbediende die hem kan helpen. Dan het blauwe scherm met de boodschappen laten zien, bedanken en betalen. Omdat het de eerste keer meteen al zo goed gaat, gaat Floor de tweede keer wat verder weg staan. De derde keer gaat Cliften samen met Floor naar twee winkels. Dat betekent dat in de BCP twee verschillende boodschappenlijstjes worden ingevoerd. Het openen van de schermen en het boodschappen doen in de twee winkels lukt Cliften geheel zelfstandig. Na een aantal keren oefenen gaat Cliften alleen. Hij is al na een kwartier terug met de juiste boodschappen en hij is zo trots als een pauw!
Cliften is zelfstandiger geworden
Cliften heeft met de BCP in drie maanden tijd geleerd om zelfstandig boodschappen te doen. Hij is hierdoor zelfverzekerder geworden. Ook heeft hij naast het zelfstandig boodschappen doen geleerd hoe hij onderweg met zijn waardevolle spullen moet omgaan, zoals zijn iPhone en zijn portemonnee.
Iedereen enthousiast
Zowel de begeleiding als de moeder willen graag dat Cliften zelfstandiger wordt. Ze vinden de BCP een unieke kans hiervoor. Mede door het vertrouwen van de begeleiding en de moeder van Cliften is het gelukt om Cliften te leren zelfstandig boodschappen te doen.
Reactie van Floor, de coach
‘Ik was aangenaam verrast door de eerste oefensessie! De mevrouw van de winkel was vriendelijk en hielp Cliften met een lach op het gezicht. Dit is goed, want zonder vriendelijke medeburgers staan we nergens. Toen Cliften de eerste keer helemaal alleen ging, kwam hij trots met de boodschappen naar buiten. Hij had een grote glimlach op zijn gezicht. Voor we vertrokken naar de winkel was hij wat aan de stille kant, maar toen we terugkeerden antwoordde hij zeer vlot op mijn vragen. Terug in het atelier vertelden we dat hij voor het eerst helemaal alleen boodschappen heeft gedaan!’
Lees meer over BlueCall Phone/BlueAssist
- Ga naar www.blueassist.eu
- BlueCall Phone: meer zeggenschap