Dichterbij verbeterde haar intakeproces met ‘Als je het mij vraagt’
Gepubliceerd op: 30-09-2021
Dichterbij verbeterde samen met cliënten, naasten en medewerkers het intakeproces. Dit voor hun project ‘Als het mij vraagt'. Het leverde veel mooie ideeën op. Van welkomstfeest tot dromenapp. En tot nieuwe inzichten: ‘Het is belangrijk om te vragen naar iemands wensen voor een fijn leven.’
‘We hebben aan cliënten en naasten gevraagd hoe onze intake beter kan’, vertelt projectleider Miranda van Haren. ‘Daar kwamen mooie inzichten uit. Zij vinden het bijvoorbeeld belangrijk dat zij kunnen deelnemen aan het intakegeprek zonder dat er iets moet. Zij willen zich gehoord en gezien voelen. Zij willen zelf het tempo bepalen om tot een goede keuze te komen. En invloed hebben op de geboden oplossing.’
Benieuwd naar meer informatie over Dichterbij? Bekijk de video.
Eerder weten of er een klik met begeleiders is
Ook moet het niet alleen maar over wonen gaan. Miranda: ‘Het gaat juist ook over wensen voor een fijn leven. Daarnaast willen cliënten eerder kennismaken met begeleiders. Dit om te ervaren of er een klik is. En tot slot is het belangrijk om ook zonder de naaste erbij het gesprek te voeren. Zo voorkom je dat iemand met een beperking gaat zeggen wat die naaste graag wil horen.’
Behoeftes in kaart brengen
Dichterbij nam persoonlijke interviews af. Dit om de wensen en behoeften in kaart te brengen. Miranda: ‘Dat werkte goed. Soms voelen mensen zich namelijk vrijer om iets tegen één persoon te vertellen. Daarnaast hebben we bijeenkomsten georganiseerd. Hier waren cliënten, naasten en medewerkers bij aanwezig. Het voordeel daarvan is dat mensen op elkaar kunnen reageren.’
‘Een magazine werkt beter dan een verslag’
Tijdens de bijeenkomsten was een tekenaar aanwezig. Die vatte alles wat er was gezegd samen in tekeningen. Alle ideeën legde Dichterbij vast in een magazine. Ook de tekeningen zijn erin te vinden. Miranda: ‘Zo’n magazine is een mooie manier om de resultaten te laten zien. Mensen worden er enthousiast van. Zoiets wordt beter gelezen dan een lang verslag.’
Een levensverhaal van foto’s
Miranda: ‘Wat goed werkt is om ervaringen op te halen van mensen. Wat heeft voor hen eerder goed gewerkt en waarom? Met die inzichten kom je tot kansen en oplossingen. Zo hebben we mooie ideeën verzameld. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een dromenapp of een welkomstfeestje voor bewoners. Maar ook eerst op huisbezoek gaan om goed kennis te maken. Of een naaste die een levensverhaal van foto’s maakt. Dan krijgen alle begeleiders ook gelijk een goed beeld van iemand.’
Willen jullie zelf het intakeproces verbeteren? Laat je inspireren door Dichterbij.
Over Begeleiding à la carte
Deze aanpak is ontwikkeld in het vernieuwingstraject Begeleiding à la carte van Volwaardig leven [2019-2021) van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Zorgaanbieders werkten aan hun eigen aanpak voor vernieuwing van persoonsgerichte zorg in de gehandicaptensector.
Alle Twinkels komen voort uit de lessen van 35 zorgorganisaties binnen het project Begeleiding à la carte, onderdeel van het programma Volwaardig leven.