Digitale informatieborden: de ervaringen en tips in beeld
Gepubliceerd op: 04-10-2021
Een informatiebord op zo’n manier inzetten zodat het aansluit bij de behoeftes van de bewoners. Waardoor zij minder afhankelijk zijn van begeleiders. Bij locatie Polenstraat in Almere van zorgorganisatie Triade Vitree werken bewoners en begeleiders met een digitaal informatiebord ‘Mijn Eigen Plan’. Interviewer en onderzoeker Mireille de Beer vroeg naar de ervaringen van acht bewoners en twee medewerkers met het informatiebord.
Wat is een digitaal informatiebord?
Op het digitale informatiebord zien bewoners informatie die zij belangrijk vinden. Door zelf te kijken groeit je zelfstandigheid. Zo lees je op het bord wie er werkt en wat er wordt gegeten. Op het informatiebord geef je bijvoorbeeld ook aan of je wil meedoen aan activiteiten. Het informatiebord vergroot de eigen regie van de bewoners van de Polenstraat. Is er bijvoorbeeld een begeleider ziek, dan lees je dat terug op het bord en weet je dat er een andere begeleider kan komen.
Ervaringen in beeld
Ook de eigen inbreng van bewoners om mee te denken over het informatiebord wordt erg gewaardeerd. Benieuwd naar de ervaringen en tips van de bewoners en medewerkers met de digitale informatieborden?
Mireille: ‘Ik vind het allerbelangrijkste dat de cliënt zijn verhaal kan doen en dat hij of zij zijn ervaringen kan vertellen. Ik kijk terug op waardevolle gesprekken. Ondanks dat alles online was. Ik ben voor "de cliënt centraal" en ook dat ze zelf mogen kiezen dat ze met mij alleen kunnen praten. De rol van mij als ervaringsdeskundige onderzoeker is voor mij waardevol.'
Over Begeleiding à la carte
Deze aanpak is ontwikkeld in het vernieuwingstraject Begeleiding à la carte van Volwaardig leven [2019-2021] van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Zorgaanbieders werkten aan hun eigen aanpak voor vernieuwing van persoonsgerichte zorg in de gehandicaptensector.
Lees meer
Downloads