Frion maakt infectiepreventie leuk en heel gewoon
Gepubliceerd op: 27-03-2023
Corona liet de gevolgen van infectieziekten zien op de dagstructuur van cliënten en medewerkers. Reden om voor een goede aanpak te gaan. Yvonne Kremer van Frion: ‘We willen wel dat infectiepreventie weinig moeite kost. En dat het leuk en heel gewoon is om te doen.’ Hoe doet Frion dat?
‘De coronatijd maakte ons duidelijk wat belangrijk is voor cliënten en medewerkers. Wij hebben ervaren dat we door snel schakelen met duidelijke informatie en communicatie veel hebben kunnen betekenen’, vertelt Yvonne Kremer, adviseur zorg, kwaliteit en veiligheid: ‘Dat haalde veel creativiteit naar boven waardoor medewerkers cliënten goed mee konden nemen in de maatregelen die voortdurend veranderden. Dat wilden we gebruiken in onze infectiepreventie.’
‘We hadden in coronatijd een Corona Management Team dat in sneltreinvaart een coronalijn opzette. We lagen meestal een stap voor op de actualiteit en hadden meteen duidelijke protocollen en richtlijnen wat er gedaan moest worden. Zo was voor iedereen heel duidelijk bij wie ze terecht konden en wat ze moesten doen. Dat was voor corona wel anders.’
De goede corona-aanpak wilde Frion ook voor andere infectieziekten om paniek bij een uitbraak te voorkomen. ‘En dat zonder veel extra moeite, op een leuke manier!’
Werkgroep infectiepreventie biedt duidelijkheid en gemak
‘Het risico op een uitbraak is bij ons vrij groot, omdat veel verschillende mensen (indirect) met elkaar in contact komen. Denk aan mensen van dagbesteding, wonen, ambulante zorg en vanuit andere organisaties.
Infectiepreventie wilden we niet meer bij één persoon neerleggen, maar juist bij een diverse groep mensen die zich verantwoordelijk voelen en enthousiast zijn. Dan weet iedereen bij wie ze terecht kunnen voor vragen. Dat scheelt tijd en moeite.’
Inspiratie en handige documenten van andere zorgorganisaties
‘Tijdens bijeenkomsten van Vilans heb ik veel inspiratie opgedaan van andere organisaties. Van hen hoorde ik bijvoorbeeld goede ervaringen over een commissie of werkgroep infectiepreventie.
Steun van het management en draagvlak bij de medewerkers is belangrijk, dus we wilden een goed voorstel maken over het waarom en hoe van een werkgroep opzetten. De organisaties deelden hun documenten die ons erg geholpen hebben. Zo hoefden we niet alles zelf te bedenken.’
In het voorstel schreven ze bijvoorbeeld:
- Hoe ziet de werkgroep infectiepreventie eruit?
- Wie nemen deel aan de werkgroep?
- Hoe vaak komt de werkgroep samen?
Ook aan de slag met infectiepreventie?
Hoe voorkom je dat cliënten en professionals onnodig ziek worden? Door samen scherp te zijn op schoon werken. Dit vraagt aandacht in het dagelijks werk. Maar hoe doe je dit op een prikkelende manier die past bij de gehandicaptenzorg? Daar helpt Vilans organisaties bij via het programma ‘Samen scherp op schoon werk’. Lees meer over het programma en hoe je je kan aanmelden.
Praktisch voorstel dat medewerkers en cliënten veel oplevert
Yvonne zocht ondersteuning bij de medische dienst en verpleegkundige collega’s om het voorstel te maken. Zo had ze ook al gelijk een aantal medestanders. ‘Goed om dit niet in mijn eentje te gaan doen.’ In het voorstel deelden ze praktische voorbeelden van wat een werkgroep zou opleveren voor medewerkers en cliënten.
‘Ik had het onderwerp al vaker genoemd bij het management. Dat helpt, dan komt het niet als een verrassing. In het voorstel hebben we aangegeven waarom de manier waarop we nu werken niet efficiënt is. Want heeft een begeleider op de groep twee cliënten die ziek zijn? En heeft diegene geen idee wat die moet doen? Dan kunnen twee dingen gebeuren:
- De begeleider besteedt heel veel tijd aan het zoeken van de juiste protocollen en richtlijnen. En de begeleider belt meerdere mensen op om te vragen om advies.
- Of de begeleider denkt: twee cliënten hebben ‘gewoon’ diarree. Kan gebeuren, terwijl er ook een infectieziekte, zoals het besmettelijke norovirus achter kan zitten.
Een groter bewustzijn en meer kennis op het thema infectiepreventie helpt deze situaties voorkomen.’
Infectiepreventie eenvoudig en praktisch maken
‘Als werkgroep willen we de juiste protocollen en richtlijnen op orde hebben. En dat ze makkelijk te lezen zijn door begeleiders op de groep. Goed dus dat er twee begeleiders in de werkgroep zitten. We gaan vooral met infographics of stroomschema’s aan de slag. Dan kan iedereen gelijk zien wat er moet gebeuren.
Ook willen we zoveel mogelijk blijven aansluiten bij de dagstructuur. Het moet niet te veel invloed hebben op het leven van cliënten. En het moet niet zo zijn dat een cliënt in isolatie moet en van slag raakt vanwege een protocol of richtlijn. Daar zit wat flexibiliteit in.
Een cliënt in de werkgroep is nog een wens. Cliënten hebben toch ook een rol met bijvoorbeeld afstand houden of handen wassen. Zo wordt bewust bezig zijn met infectiepreventie steeds meer iets van ons allemaal.’
Heel gewoon en leuk maken
‘Het is belangrijk om een balans te vinden tussen deze en andere prioriteiten, zoals medicatieveiligheid. Daarom pakken we het thema in kleine stapjes aan, zodat het te doen is. Bijvoorbeeld door iedere maand een deelthema te bespreken, zoals handhygiëne. En dat ook in de nieuwsbrief terug te laten komen. Of door het organiseren van mini-audits waarin we bespreken met elkaar hoe dat op de groep gaat.
Door echt aan te sluiten bij het interessegebied van medewerkers maken we het leuk. En door acties te organiseren op de deelthema’s. Bijvoorbeeld door een opdracht te geven aan een team om iets uit te zoeken of om er een soort wedstrijd van te maken.
Infectiepreventie mag op deze manier meer onderdeel worden van de dagelijkse zorgverlening. Dan wordt het heel gewoon en vanzelfsprekend!’
Op diverse manieren delen
‘Ook dagen we medewerkers uit om mee te denken met ons. En we hebben een verpleegkundig team met drie verpleegkundigen. Zij zijn de ambassadeurs van infectiepreventie op dit moment. Ze komen bij veel teams en vertellen dan meer over het beleid vanuit hun deskundigheid.’