Het succesverhaal van Gemiva over nachtzorg
Gepubliceerd op: 01-06-2021
Laatst bijgewerkt op: 19-12-2023
Gemiva heeft de kwaliteit van nachtzorg verbetert met behulp van workshops en het project In gesprek met. Hoe gingen zij te werk? We zetten de leermomenten, opgedane kennis en successen voor je op een rij.
De projecten van Gemiva richten zich op het verbeteren van de kwaliteit van nachtzorg. Twee vragen staan daarbij centraal:
- Wat betekent goede nachtzorg?
- Hoe voorkom je onjuistheden (en onduidelijkheden) over nachtzorg?
Visie en doelen
Gemiva werkt vanuit de visie dat de nacht is om te slapen en krachten op te doen voor de volgende dag. Dit betekent voor een werknemer dat hij/zij zichtbaar is en communiceert. Het management speelt daarbij een belangrijke rol. Het is hun taak om gesprekken in te plannen, waardoor werknemers met elkaar in contact komen. Daarbij bepalen zij de visie en doelstellingen en de financiering van de projecten. Download onderaan deze pagina de PowerPoint presentatie, gegeven tijdens één van de bijeenkomsten over nachtzorg bij de VGN.
Acties voor kwaliteitsverbetering
Workshops
Workshops over participatie
- Werknemers leren in deze workshop wat hun eigen kwaliteit is om nachtzorg te verbeteren.
- Hoe leer je kennis benutten?
- Wat is de beste nachtzorg voor cliënten?
- Waar loopt de nachtdienst tegenaan?
- Hoe los je moeilijkheden op?
Workshop over slaap
- Werknemers leren in deze workshop over hun eigen slaapritme.
- Hoe verbeter jijzelf je slaappatroon?
- Hoe verbeter jijzelf je eetpatronen?
Het geven van deze workshops is effectief. De werknemers van Gemiva communiceerden na afloop beter met elkaar.
Project 'in gesprek met'
In het project 'in gesprek met' ligt de nadruk op een betere verbinding tussen dag- en nachtzorg. Vijf aandachtspunten staan centraal:
- Intervisie met veelzijdige groep persoonlijk begeleiders
- Het geven van een introductie over nachtzorg aan nieuwe leerlingen
- Het geven van een korte presentatie tijdens een teamoverleg
- Samenwerken met gedragsdeskundigen
- Aanwezigheid van contactpersoon voor de buitenlocaties
5 tips:
Zo krijg je een gewaardeerd team dat deskundigheid, toewijding en vertrouwen uitstraalt:
- Zorg overdag voor aanwezigheid van een contactpersoon
- Ben eerlijk en open. Vertel wat er mogelijk is en wat je wel of niet kan bieden.
- Bespreek misvattingen en problemen en los het samen op
- Vraag om feedback en evalueer
- Zorg voor goede promotie. Organiseer een open nacht/avond. Zo krijgen naasten de mogelijkheid om de visie en werkwijze van de nachtdienst te aanschouwen. Dit zorgt voor waardering.
Bron: Gemiva-SVG groep
Meer informatie over nachtzorg en slapen
Downloads