Hoe verbind je de gehandicapten- en verslavingszorg met elkaar?
Gepubliceerd op: 10-03-2020
Het leernetwerk ‘LVB en middelengebruik in het vizier’ is van start. De deelnemende organisaties zijn allemaal betrokken bij mensen met een verstandelijke beperking én de verslavingszorg. Samen werken zij met procesbegeleider & GZ-psycholoog Renate de Haan aan nieuwe kennisproducten rondom LVB en verslaving. Wat valt Renate op? En welke tips heeft zij voor beide sectoren?
Renate, wat gebeurt er allemaal in het leernetwerk?
“We gaan in het leernetwerk de verbindingen tussen de gehandicaptensector en de verslavingszorg versterken. Ons doel? De LVB’er met verslavingsproblematiek beter in beeld krijgen en daarmee op de juiste plek wanneer er behandeling nodig is. Om deze doelgroep uiteindelijk beter te ondersteunen. Het leernetwerk richt zich op de vraag: hoe verbind je beide sectoren? Er zijn al veel mooie voorbeelden ontwikkeld in het land. De deelnemende organisaties werken aan praktische eindproducten waar straks iedereen mee aan de slag kan in de gehandicapten- en verslavingszorg.”
Wat valt jou op in het leernetwerk; welke thema’s en vragen spelen er bij de organisaties?
“Iedereen erkent deze specifieke doelgroep en daar willen en moeten we iets voor. Ik zie nog veel verschillen in bijvoorbeeld het beleid, scholing, aanbod en visie rondom LVB en verslaving. Maar ook: hoe werken we samen met de lokale verslavingszorg? Het onderwerp bespreekbaar maken in het werk blijft lastig. Dat wordt bij alle deelnemers van het leernetwerk genoemd.”
Wat kun je in je eigen organisatie doen voor mensen met LVB en verslaving?
“Begin met het maken van een eigen beleid. Beschrijf je visie op dit onderwerp. Maar daar moet natuurlijk ook draagvlak voor zijn. Hoe zorg je ervoor dat de medewerkers in de organisatie die visie ook gaan voelen en uitdragen? Vanuit daar kijk je vervolgens verder welke kennis nodig is om juist te handelen.”
Waar kijk jij als procesbegeleider het meest naar uit in dit leernetwerk?
“Dat er straks concrete eindproducten liggen waar iedereen in zijn of haar werk mee aan de slag kan. Maar ik kijk ook uit naar het gehele proces wat daaraan vooraf gaat. Als je ziet dat er stappen gezet worden. De metafoor die ik daarbij vaak gebruik: als je ziet dat de verkering verloven wordt, en het verloven wordt trouwen tussen beide sectoren. Dan word ik natuurlijk heel blij.”
Welke tip heb jij voor begeleiders en organisaties die met dit onderwerp aan de slag willen?
“Laat je vooral niet afschrikken door alles wat er nog níet is of wat je nog zou moeten doen. Houd het behapbaar en begin klein. Al is het maar iets simpels op 1 locatie. Er zijn al heel veel kennisproducten ontwikkeld, zoals tools en apps. Deze vind je in de leidraad ‘LVB en middelengebruik in het vizier’. Begin klein door er eens 1 kennisproduct uit te kiezen en daarmee te starten. En houd tot slot ook juist de uitdaging en bewondering vast voor deze interessante doelgroep.”
Waarom LVB en middelengebruik in het vizier?
Voor veel Nederlanders hoort middelengebruik erbij, vooral het drinken van alcohol. Uit onderzoek blijkt dat ook mensen met een verstandelijke beperking alcohol en andere middelen gebruiken. Vooral degenen met zwakbegaafdheid (ZB) of een licht verstandelijke beperking (LVB). Zij komen echter relatief vaak in de problemen door hun alcohol- of drugsgebruik. Met het project ‘LVB in het Vizier’ (onderdeel van Gewoon Bijzonder) hebben we als doel dat mensen met LVB en problematisch middelengebruik en/of vermoedens van een stoornis in het gebruik van middelen meer in het vizier komen. We halen kennis op uit de praktijk, bundelen deze en maken de informatie beschikbaar voor álle zorgprofessionals in de gehandicaptensector die met deze doelgroep werken.
Keuze uit meer dan 40 kennisproducten
In de leidraad ‘LVB en middelengebruik in het vizier’ vind je meer dan 40 kennisproducten waar begeleiders, stafmedewerkers, onderzoekers, verwanten en adviseurs veel mee werken en die ze aanraden aan anderen. Je kunt de leidraad gebruiken om bekende kennisproducten snel te vinden of om inspiratie op te doen voor nieuwe producten die je kunnen helpen. Bij alle kennisproducten vind je een praktijkvoorbeeld (casus) en een ondersteuningsvraag.