Inzet beeldzorg bij Triade Vitree
Gepubliceerd op: 12-07-2022
De jarenlange ervaring met beeldzorg bij Triade Vitree heeft laten zien dat veel cliënten rust en veiligheid ervaren door te weten dat zij elk moment gebruik kunnen maken van beeldzorg. Meike Lenger, casusregisseur in het ambulant team Noordoostpolder (NOP) van Triade: 'Cliënten hoeven hun vraag minder lang uit te stellen waardoor ze minder last hebben van stress. Doordat ze gelijk even kunnen beeldbellen kun je dus binnen 10 minuten soms een hele dag van stress voorkomen. Ze hebben vaak vragen over de post of iets anders wat ze soms lastig kunnen verwoorden. Of ze kunnen niet goed typen, want ze beheersen de Nederlandse taal en grammatica bijvoorbeeld niet goed. Met beeldbellen kunnen ze dan gewoon met de iPad iets laten zien.'
Verschil in gebruik
Het gebruik van beeldzorg door cliënten is heel verschillend merken ze bij Triade Vitree. Erwin Pfeiffer, zorgtechnoloog en projectleider Beeldzorg bij Triade Vitree licht dit toe: 'Het hoeft niet per se zo te zijn dat als een cliënt niet elke dag beeldbelt, dat hij dit geen fijn product vindt. Maar het moet bijdragen aan de vraag die een cliënt heeft. Sommige cliënten bellen elke avond even wanneer ze gaan slapen om dat te vertellen en welterusten te zeggen, heel klein en simpel lijkt dat, maar voor cliënten heel belangrijk.
'Het kan maar zo morgen wel nodig zijn'
Zo was er ook een cliënt die al een jaar lang een iPad ongebruikt in de kast had liggen en waar ze de iPad daarom weer wilden innemen. Waarop de cliënt zegt: 'No way. Die iPad ligt daar voor het geval ik 'm nodig heb en ik ervaar rust dat ik dag en nacht iemand kan bellen met één druk op de knop. Alleen ik heb het nog niet nodig gehad. Ik wil het wel houden, want het kan maar zo morgen wel nodig zijn.'
Extra mogelijkheden
- Cliënten kunnen niet alleen de eigen persoonlijk begeleider beeldbellen, maar ook de andere begeleiders.
- Een gedragskundige kan naar een cliënt beeldbellen.
- Verpleegkundigen kunnen bijvoorbeeld op afstand met beeldbellen de wondcontrole doen.
- Cliënten kunnen met elkaar beeldbellen.
- Op de iPads van de woningen met 24-uurs zorg wordt beeldzorg toegevoegd. Verwanten die dat willen, worden gekoppeld zodat ze kunnen beeldbellen met cliënten in de woning.
- Onderzocht wordt of cliënten die gebruik maken van GGZ-zorg, consulten kunnen krijgen via beeldzorg.
‘Ik denk dat beeldzorg een belangrijke manier van zorg verlenen is die ook de zorg toekomstbestendig maakt. Dat is natuurlijk belangrijk voor je organisatie, dat het met minder mensen kan en betaalbaar moet blijven. Dan is dit natuurlijk een van de manieren om dat ook in de toekomst goed te kunnen blijven doen.’
Voorwaarden voor een succesvolle implementatie
- Ontwikkel een visie op beeldzorg en draag deze uit.
- Je moet enthousiaste mensen hebben, ambassadeurs, die ervoor willen gaan.
- Stimuleer mensen actief om het te proberen en ervaren.
- Maak een manager in de lijn verantwoordelijk voor het product, met een business case en financiële middelen.
Lessen voor organisaties
- Wees zakelijk in de afspraken met de leverancier. Laat beveiliging van de app aantonen en maak contractueel afspraken over het oplossen van storingen en back-up systemen.
- Voorkom dat je als organisatie gebruik gaat maken van allerlei verschillende platforms. Dit is verwarrend voor zowel medewerkers als cliënten en is later lastig recht te trekken.
Over Begeleiding à la carte
Deze aanpak is ontwikkeld in het vernieuwingstraject Begeleiding à la carte van Volwaardig leven [2019-2021] van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Zorgaanbieders werkten aan hun eigen aanpak voor vernieuwing van persoonsgerichte zorg in de gehandicaptensector.