Middin: ‘Betrek cliënten en verwanten bij de keuze voor technologie’
Gepubliceerd op: 01-03-2021
De juiste keuze maken voor een reeds bestaande technologie. Dat klinkt als iets dat niet zo ingewikkeld is, toch? Hoe vaak kom je niet een bestaande technologie tegen, waar je direct enthousiast van wordt? Slimme verlichting, een handige app of bijvoorbeeld een robot die cliënten ondersteunt. De implementatie spreekt tot de verbeelding. Iedereen ziet natuurlijk het voordeel in van jouw keuze.
Stel de cliëntvraag centraal
Bij gehandicaptenorganisatie Middin maakte Yvonne Wiebes met haar projectteam onder begeleiding van de Innovatie-impuls de keuze voor technologie met behulp van het stappenplan technologie. Een handig hulpmiddel, waarmee ze ook gelijk de cliënt centraal stelden. ‘De technologie op zich zou niet het doel moeten zijn. We vergeten soms om te kijken of technologie wel goed aansluit bij de wens van de cliënt’, aldus Wiebes.
Bekijk de webinar over het stappenplan technologie
Dat het heel belangrijk is om de vraag van de cliënt als uitgangspunt neer te zetten en pas daarna te kijken naar welke technologie daarbij zou kunnen passen, beaamt Simone Heilijgers. Zij is als adviseur binnen de Innovatie-impuls betrokken bij Middin. ‘Cliënten betrekken wordt vaak gezien als symboliek. Maar het is wel degelijk belangrijk. Je gaat al snel voor anderen denken, terwijl deze gedachten niet altijd aansluiten bij de behoeften van de cliënt. Uiteindelijk kan dat ervoor zorgen dat aangekochte technologie werkloos blijft liggen op de plank. En dat wil je natuurlijk niet.’
Maak in 6 stappen een gedegen keuze
Het stappenplan technologie is een handig document met waardevolle informatie. Niet alleen over het kiezen van technologie, maar ook over het gebruik ervan in de praktijk. Weet je niet waar je moet beginnen? Of lukt het niet om bij het vraagstuk passende technologie te vinden? Gebruik dan het stappenplan!
- Formuleer het zorginhoudelijk vraagstuk
- Stel een overzicht van technologieën samen
- Maak een eerste selectie
- Zoek en beoordeel verdiepende informatie
- Ga in gesprek met leveranciers en vraag demo’s aan
- Maak een definitieve selectie
Dagstructuur voor mensen met NAH
Bij Middin kwam het zorginhoudelijk vraagstuk naar voren via de begeleiders. Yvonne Wiebes vertelt: ‘Zij gaven aan dat cliënten vaak meerdere keren per dag dezelfde vraag stelden. Wij vroegen ons af waarom die onrust er was. Daarom hebben we cliënten geïnterviewd en ze gevraagd wat ze nodig hadden op een dag. Dankzij deze interviews werd duidelijk dat het ontbreken van structuur op de dag een probleem was en dat het cliënten stress opleverde.’ Uiteindelijk heeft Middin met behulp van verdiepende gesprekken met begeleiders en gedragsdeskundigen de vraag van de cliënt helder gekregen:
“Help mij om zelf mijn structuur te creëren en vast te houden. Structuur is een rand- voorwaarde om ruimte in mijn hoofd te krijgen om andere dingen te ondernemen.”
Nadat het vraagstuk duidelijk was, stelde Middin samen met adviseurs van de Innovatie-impuls in een zogenaamde deepdive een overzicht samen van bestaande technologieën. Gewoon, door systematisch te zoeken op het internet, met specifieke zoektermen. Nadat de lijst compleet was, ging Middin opties van de lijst elimineren. Dit deden ze opnieuw aan de hand van de wensen en eisen van de cliënten. Simone Heilijgers legt uit: ‘Soms denk je de perfecte technologie op het oog te hebben. Toch kan het zo zijn dat deze niet passend is. Denk bijvoorbeeld aan een app die cliënten perfect kan helpen om de gordijnen te openen. Echter, als een cliënt zijn tablet niet zelf kan vasthouden, is de betreffende app toch niet passend en ga je op zoek naar andere mogelijkheden.’
Bekijk het praktijkverhaal van De Haardstee over het stappenplan
Mijn eigen plan
Uiteindelijk is Middin uitgekomen op de app ‘Mijn eigen Plan. ‘Wij kenden deze app al, omdat we hem al gebruikte voor onze digitale planborden. Op basis van onze cliëntvraag hadden wij al het vermoeden dat Mijn eigen Plan onze cliënt konden helpen. Toch kwam er volgens Simone Heilijgers nog een andere passende technologie naar voren op de lijst: Compaan. ‘Daarom hebben we cliënten beide apps laten zien en testen. Uiteindelijk viel de keuze op Mijn eigen Plan.’ Ondanks dat Middin vooraf al vermoedde dat Mijn eigen Plan passend zou zijn voor de cliënten, is Yvonne Wiebes blij dat ze het stappenplan technologie heeft gevolgd. ‘Het was voor ons toch een bevestiging van het feit dat deze technologie daadwerkelijk aansluit bij de wensen van onze cliënten.’
De technologie is gekozen, en nu?
Na de keuze voor de technologie zijn we direct doorgeschakeld naar de implementatie ervan. We zijn eerst goed gaan kijken wie er binnen Middin allemaal betrokken zouden moeten worden voor een goede implementatie. Voor Yvonne Wiebes is het helder: ‘Je wilt toch dat de gekozen technologie onderdeel wordt van het nieuwe werken. Dat het onderdeel wordt van het totale werkproces. Daarom hebben we bijvoorbeeld onze opleiders betrokken. Ook hebben we ervoor gezorgd dat mensen met vragen terecht kunnen bij een centraal punt.
De komende periode gaat Middin verder met de implementatie van Mijn eigen Plan. Om ervoor te blijven zorgen dat de organisatie het goede blijft doen, vanuit het perspectief van de cliënt, heeft Middin een klankbordgroep ingericht. Daar zitten cliënten en naasten in die kritisch meekijken of ze wel het goede doen. ‘Zo blijven we met elkaar in gesprek’, aldus Yvonne Wiebes.