Regie over MijnLeven gedachtegoed van de Houvast-aanpak
Gepubliceerd op: 17-03-2025
Het Houvast heeft een aanpak ontwikkeld om mensen met een intensieve zorgvraag en een licht verstandelijke beperking passend te ondersteunen, in hun eigen woning. De ondersteuning is 24 uur per dag beschikbaar, gepland en ongepland, wanneer de cliënt dat nodig heeft. Dit is mogelijk door het kernteam van begeleiders rondom de cliënt. In Begeleiding à la carte 2 maken andere zorgorganisaties de aanpak eigen en geven zij deze steeds meer vorm binnen hun eigen organisatie.
Zorgorganisatie Radar is één van de vier zorgorganisaties die als Pas-toe-deelnemer binnen Begeleiding à la carte 2 de aanpak verder deelt en ontwikkelt. Dit betekent dat Radar, samen met andere organisaties, actief werkt aan het toepassen en verbeteren van deze vernieuwende persoonsgerichte zorgaanpak. Binnen dit traject heeft Jos Leen, gedragsdeskundige bij Radar, de Houvast-aanpak passend gemaakt voor zijn eigen zorgorganisatie. Bij Radar noemen ze dit: MijnLeven. Hierbij ligt de nadruk op maatwerk en het behouden van de eigen regie en autonomie van de cliënt.
MijnLeven: persoonsgerichte zorg bij Radar
‘Nu, een jaar later, begeleiden we bij Radar 20 cliënten in Parkstad, Maastricht en Heuvelland met deze aanpak’, vertelt Jos. MijnLeven is er voor mensen met een licht verstandelijke beperking en een hoge zorgvraag (ZZP6) die zelfstandig willen wonen. Deze zorg valt onder Volledig Pakket Thuis (VPT).
Bij MijnLeven krijgt de cliënt meer vrijheid om zelf keuzes te maken en te leven zoals hij of zij wil. Samen met de cliënt kijken we wat nodig is, op een manier en in een tempo die bij hem of haar passen. Cliënten wonen in hun eigen huis en krijgen ondersteuning van een vast team van begeleiders, een eigen kernteam. De begeleiding is laagdrempelig, oplossingsgericht en gebaseerd op vertrouwen. We werken vanuit het idee dat zorg naar de cliënt toe komt en dat de cliënt zelf bepaalt hoe zijn of haar leven eruitziet.
Ervaringen van cliënten en begeleiders
Een cliënt vertelt: ‘Ik ben zo blij dat jullie er echt voor me zijn.’ Ook begeleiders zien de voordelen: ‘MijnLeven is heel cliëntgericht en helpt mensen weer grip te krijgen op hun leven. Dit doen we met oprechte interesse, gelijkwaardigheid en door te werken aan een vertrouwensband.’
Wil jij weten hoe deze aanpak het leven van de cliënt kan veranderen? Lees op de website van Radar het verhaal van Rob.
Ga naar de aanpakpagina van het Houvast voor meer informatie of kijk naar de volgende video.
Kennisplein Gehandicaptensector
Word vriend van Begeleiding à la carte!
Wil jij ook helpen om zorg persoonlijker te maken? Meld je dan aan voor de digitale nieuwsbrief van Begeleiding à la carte.
Over Begeleiding à la carte 2
Begeleiding à la carte 2 wordt uitgevoerd door Vilans en betaald door het ministerie van VWS. Dit project is onderdeel van de Toekomstagenda zorg en ondersteuning voor mensen met een beperking. Het programma loopt van 2023 tot en met juni 2026.