Praktijkverhaal over de smaakpolitie
Gepubliceerd op: 15-09-2020
Hoe kunnen we de maaltijden smakelijker, gezonder én gezelliger maken? Met die vraag ging de centrale cliëntenraad (CCR) van Middin aan de slag. Dat leidde tot een ongevraagd advies aan het bestuur. Eric en Henk zitten in de raad en vertellen hoe dat ging.
‘Het begon allemaal eind 2016 met het congres Inspraak in kwaliteit’, vertelt Eric. ‘In een workshop leerden we hoe je daarover kunt praten en welke onderwerpen belangrijk zijn.’ Nancy is coach van de cliënten in de CCR. Zij was ook bij het congres. Nancy: ‘De eerste stap was: kies een thema. Dat werd de maaltijd, daar waren ze zelf niet zo tevreden over.’
Samen dromen
De volgende stap was: onderzoek wat je wilt bereiken. ‘We zijn gaan dromen’, vertelt Eric. ‘Als je morgen wakker wordt, hoe moet het dan zijn? De belangrijkste onderwerpen hebben we uitgekozen om aan te werken. Zoals: het eten moet de goede temperatuur hebben, iedereen mag meebeslissen, je mag zelf opscheppen, bewoners helpen mee met koken, het eten moet vers zijn.’
Koken voor een groep
Stap 3 was: onderzoek wat al bekend is. ‘Daarvoor is de CCR bijvoorbeeld gaan praten met de afdeling opleidingen’, vertelt Nancy. ‘Want begeleiders hebben niet geleerd om voor een groep te koken.’ Op de locatie van Henk was dat in ieder geval geen probleem. Henk is namelijk zelf kok. ‘Maar voor een groep heb je wel een grote keuken nodig’, zegt hij. ‘En die was er niet. We hebben gecollecteerd en tweedehands spullen verkocht. En we hebben de ouders gevraagd om mee te betalen. En dat is gelukt. Nu kook ik regelmatig voor de groep met verse spullen.’
Wat wil de bewoner?
De vierde stap was een hele belangrijke: verzamel ervaringen. Daarvoor hebben de 11 leden van de cliëntenraad 17 locaties bezocht, zo’n 300 cliënten. Eric: ‘We stelden vragen als: mag jij meedenken over het eten? Vind je gezond eten belangrijk? Houd je van een rustige of een drukke tafel? Is het eten goed bereid? Dat deden we met een enquête. Toen is ook het idee ontstaan om het Smaakpolitie te noemen.’
Goed en gedegen onderzoek
De laatste stap was: zet de wensen op papier. Maar de CCR van Middin deed meer. Ze maakten een film over hun onderzoek. ‘Die hebben we vertoond tijdens een diner met de raad van bestuur‘, vertelt Henk. Dat was een enorm succes. Nancy: ‘Iedereen was onder de indruk van het onderzoek. Onze bestuurder was er stil van. Het zat zo goed en gedegen in elkaar en het heeft zoveel waardevolle informatie opgeleverd. Ze kregen zelfs een staande ovatie!’
Ken je rechten
De raad van bestuur besloot alle adviezen uit te voeren in een langlopend project met een projectleider. Daarin werken ook weer mensen van de CCR mee. De eerste stap: 24 begeleiders worden opgeleid tot kok. Eric: ‘Het mooie is ook dat iedereen op de locaties erover ging praten. We kregen veel tips en het is daardoor echt gaan leven.’ Zelf hebben Eric en Henk ook nog wel een tip voor andere cliëntenraden. ‘Ken je rechten en geef ongevraagd advies als dat nodig is. Dat gebeurt nog lang niet vaak genoeg!’
Ben je benieuwd naar de film van Middin? Bekijk de video.