Ricardo's ervaringen met de BlueCall Phone/BlueAssist
Gepubliceerd op: 25-04-2020
Ricardo is een vriendelijke jongeman van 35 jaar. Hij woont bij zijn ouders. Vijf dagen per week werkt hij in de keuken en de kantine van werkcentrum de Kapelburg.
(noot van de redactie: de BlueCall Phone heet tegenwoordig BlueAssist)
Ricardo heeft geen tijdsbesef. Hij maakt gebruik van pictogrammen die in de kantine hangen. Zo weet hij wanneer hij koffie mag zetten. Ricardo gebruikt de taxi, maar hij wil liever met het openbaar vervoer reizen.
De telefoon leren kennen
Floor oefent twee keer per week met Ricardo. Al snel maakt hij foto’s van cliënten en begeleiders. De foto’s gebruiken ze voor de agenda- en telefoonfunctie. Floor legt ook de andere functies uit. Ricardo kiest foto’s en Floor programmeert het blauwe scherm van de telefoon. Dan is Ricardo klaar voor het oefenen in de praktijk.
Oefenen in het echt
Als Ricardo koffie mag zetten verschijnt een signaal op de BlueCP. De timerfunctie ondersteunt hem bij het besef van de duur van de pauze. Ook gaat hij oefenen met de tram. Floor en Ricardo beginnen met de tram van het werk naar huis. Ze gebruiken hiervoor de agendafunctie en het blauwe scherm. Een signaal geeft aan dat Ricardo naar huis mag. Samen met Floor gaat hij naar de tramhalte. Het gaat al meteen heel goed. Ricardo weet precies waar hij moet uitstappen. Het blauwe scherm van de BCP wordt dus alleen gebruikt als Ricardo het even niet weet of in een noodsituatie zit.
De tweede keer neemt Floor wat afstand. Ze geeft geen aanwijzingen en toch gaat alles helemaal goed. Uiteindelijk gaat Floor op een andere plaats zitten. Dit doet ze alle volgende sessies totdat ze 100% zeker weet dat Ricardo het zelfstandig kan.
Daarna gaan ze de heenweg oefenen. Dit is moeilijk, omdat bij deze halte meerdere trams stoppen. In het blauwe scherm staat een pictogram van 25, zo kan Ricardo de tram kan herkennen. Ook zit er in het blauwe scherm een algemeen noodscherm. Het oefenen gaat op de zelfde manier als van het werk naar huis. Reizen van huis naar het werk oefenen ze 7 keer. Alles gaat erg goed, zelfs het in- en uitchecken!
Drie mooie doelen gehaald
Ricardo weet nu zelf wanneer de pauze voorbij is. Ook geeft de BlueCall Phone (BCP) structuur. Zo weet hij bijvoorbeeld wanneer hij koffie moet zetten en wanneer hij de tram naar huis mag nemen. Hierdoor kijkt hij niet steeds naar de klok en hoeft de begeleiding hem niet steeds te helpen. Ricardo heeft geleerd om zelfstandig te reizen met de tram. De BCP helpt hem bij het zoeken van de juiste tram en zal een hulp zijn in een noodsituatie. Dit geeft het thuisfront een veilig gevoel en hierdoor krijgt hij de kans om zich te ontplooien en in de toekomst zelfstandig de tram te nemen. Ricardo is enorm trots dat hij de dit geleerd heeft.
Reactie van Floor, de coach
‘Ik was aangenaam verrast. De eerste keer dat Ricardo en ik de tram namen, wist hij al precies waar hij moest uitstappen. Toen we vertrokken stond een andere cliënt bij dezelfde halte te wachten. De tram kwam en we stapten op. De andere cliënt begon te praten met Ricardo en uiteindelijk gingen ze naast elkaar zitten. Ricardo vertelde vol trots dat hij oefende om met de tram naar huis te gaan. Het gesprek was nog volop bezig toen Ricardo zijn uitstaphalte naderde. Midden in het gesprek zei Ricardo dat hij uit moest stappen! Ik merk dat Ricardo enorm is gegroeid. Hij is trots op de telefoon en op het feit dat hij nu alleen met de tram kan reizen.’
Lees meer over BlueCall Phone/BlueAssist
- Ga naar www.blueassist.eu