Hoe lang wordt de methode al gebruikt?
De serious game rondom innovatie is alleen nog maar met het testteam gespeeld.
Hoe vaak wordt de methode gebruikt?
De Innovatiereis is nog niet gespeeld, alleen met het testteam. Deze game is pas net ontwikkeld.
Wat is de doelgroep?
Het spel wordt gespeeld met zorgmedewerkers die samen in een team zitten.
Wordt er geëvalueerd en wat komt daaruit?
Omdat de Innovatiereis nog niet gespeeld is met medewerkers kunnen hier nog geen resultaten over genoemd worden.
Is de methode wetenschappelijk onderbouwd?
De masterstudent heeft gebruik gemaakt van wetenschappelijke literatuur over serious gaming[1].
Wat zijn de benodigde investeringen?
- Het spel moet ontwikkeld worden. De Innovatiereis is ontwikkeld middels participatief actieontwerp (co-creatie) met een werkgroep van zes medewerkers van de organisatie in drie maanden en zes bijeenkomsten. Voor het innovatiespel werd de ureninzet vooral gedaan door de master student.
- Vervolgens moeten de spellen ook gemaakt worden. Het innovatiespel is in eigen beheer gemaakt bij de eigen drukkerij en houtbewerkingsafdeling voor cliënten.
- Tenslotte moet rekening gehouden worden met de uren voor de spelleiders en de verleturen van de medewerkers die het spel spelen. Het spel duurt ongeveer drie uur. Dit is inclusief reflectietijd en (de)briefing.
Welke randvoorwaarden zijn er?
- Het is belangrijk om een goede spelleider te hebben. De spelleider moet inhoudelijk goed op de hoogte zijn van het spel en de inhoud van het onderwerp van het spel. Daarnaast moet de spelleider de vaardigheid hebben om samen met de deelnemers te reflecteren op het spel. Daarvoor zijn coachende vaardigheden nodig. De spelleider moet ook in staat zijn om samen met de deelnemers de vertaling naar de praktijk te maken, zodat er bij de deelnemers bewustwording ontstaat als opmaat voor gedragsverandering. Ook moet de spelleider feeling hebben met de doelgroep en daar goed op in kunnen spelen. De spelleider moet improvisatievermogen hebben en een beetje humor. Er kan dan meer uit het spel worden gehaald.
- Daarnaast is tijd voor de deelnemers nodig om het spel te spelen. In de huidige tijd van personeelskrapte is het lastig om deze tijd vrij te spelen voor een team. Het spel spelen gaat op basis van vrijwilligheid.
- Het zorgmanagement moet goed meegenomen worden, want zij moeten ruimte geven aan de teams om het spel te gaan spelen. De Innovatiereis wordt bij de organisatie tijdens workshops voor het zorgmanagement ingezet. Het zorgmanagement kan dan kennismaken met het spel door het zelf te spelen.
- Tenslotte zijn er medewerkers nodig om het spel te beheren. Zo is de verwachting dat de Innovatiereis zich verder gaat ontwikkelen, omdat er steeds nieuwe innovaties bij komen. Die moeten verwerkt worden in het spel.
Welke praktische hulpmiddelen worden gebruikt?
Het spel.
Welke trainers, coaches of cursussen zijn beschikbaar?
Voor het Innovatiespel wordt de masterstudent op dit moment ingezet als spelleider. Er zijn niet veel medewerkers binnen de organisatie die zicht hebben op alle innovaties die er zijn. De organisatie wil uiteindelijk een spelleider uit de eigen organisatie.
Wat zijn voordelen van de methode?
Met een serious game kijk je op een andere manier naar een problematiek, meer out-of-the-box. Dat wekt de interesse van medewerkers en het management. Je kijkt op een andere manier naar serieuze zaken, op een laagdrempelige manier en spelenderwijs.
Wat zijn nadelen van de methode?
Je bent erg afhankelijk van een goede spelleider. Als je niet de juiste spelleider hebt, dan wordt het spel niet op de juiste manier gespeeld en heeft het niet het gewenste effect. Het spel spelen kost tijd. Met de huidige personeelstekorten kan dat lastig zijn.
Waar is men het meest trots op bij het toepassen van de methode?
De organisatie is er trots op dat zij het spel voor en door medewerkers heeft laten ontwikkelen. Het is echt een vorm van co-creatie, waarbij hele specifieke organisatie-dingen in het spel zijn gekomen. Er is vanuit meerdere perspectieven meegedacht. Men is trots op de producten die er nu staan en gebruikt (gaan) worden.
Wat zijn verbetermogelijkheden?
In de testfase van de Innovatiereis kwam een interessant punt naar boven. In de kleurstelling was gekozen voor het spelen van zwart (onbekend en onbemind) naar wit (bekend en bemind). Dit leverde tijdens de test commentaar op, want dit kon worden gespiegeld aan huidskleur van medewerkers. De kleuren zijn daarom nu aangepast.
Wordt de methode ook elders toegepast? Op welke schaal?
Serious gaming lijkt vrij nieuw in de gehandicaptensector. Er zijn wel escaperooms ontwikkeld, maar niet specifiek voor de gehandicaptensector. Dit soort spellen zijn vrij uniek.
Suggesties voor andere organisaties die aan de slag willen met deze methode
Het is belangrijk om uit te gaan van een vraag vanuit de organisatie. Daarnaast is eigenaarschap belangrijk. Pak het op een projectmatige manier aan en neem daarin ook de borging mee.
Bronvermelding
[1] De systematiek/onderbouwing voor deze game rondom innovatie is niet benoemd. Wel is er een verscheidenheid aan publicaties rondom het effect en gebruik van serious gaming (in diverse sectoren/industrieën, waaronder de gehandicaptenzorg). Zie Innovatiereis: Een serious gaming interventie gericht op verbeteren van innovatieadoptie en sociale innovatie in de zorg. Jurgen A. Bos. NHL University of Applied Sciences, Leeuwarden, Nederland. Master Serious Gaming. https://www.linkedin.com/pulse/innovatie-adoptie-de-zorg-door-serious-gaming-jurgen-bos/?originalSubdomain=nl