Naar hoofdinhoud Naar footer

Technologie vergroot de wereld van de cliënt

Gepubliceerd op: 20-06-2022

Laatst bijgewerkt op: 14-10-2024

Technologie heeft een grote impact op ons leven en op ons werk. Eén dag zonder telefoon, internet of ov-chipkaart is al lastig. Maar de impact van technologie op het leven van veel cliënten is vrij klein, omdat het gebruik ervan voor hen nog niet vanzelfsprekend is. Zonde, vinden Maaike Meerlo en Nienke Nijhof, beiden werkzaam bij Bartiméus. Zij laten zien dat technologie juist veel kan bijdragen aan het leven van mensen met een beperking.

Inzet technologie zorgt voor meer zelfstandigheid

Bartiméus zet sterk in op technologie, zodat mensen met een visuele (en meervoudige) beperking zo zelfstandig mogelijk kunnen functioneren. Maar ook zodat zij, net als ieder ander, het gemak kunnen ervaren dat technologie biedt. Nienke: ‘Met het programma ICT4VIP (ICT for visually impaired people) bekijken we: 'welke technologieën zijn er op de markt en zijn deze geschikt voor mensen met een visuele beperking? En zo niet, hoe kunnen we ze wel geschikt maken? Een aantal van de innovaties komt in het FabLab terecht.’

Maaike: ‘In het FabLab bedenken, ontwikkelen en testen we verschillende technologieën. Cliënten met een meervoudige beperking, hun begeleiders en andere zorgprofessionals kunnen hier terecht met een hulpvraag. Daar zoeken wij dan een passende technologische oplossing bij. Nieuwe technologie proberen staat centraal en soms is het trial en error. Je moet een oplossing op maat bieden en niet elke oplossing of technologie sluit goed aan. Door te proberen met de cliënt, zijn mantelzorger en begeleider, kom je er al snel achter wat wel en niet werkt.’

Phonotonic en mobiliteit

‘We maken ook veel gebruik van bestaande technologie’, vertelt Nienke. Bijvoorbeeld de ‘Phonotonic’: een soort bal die muziek maakt als je ermee schudt, gooit of ronddraait. Hoe sneller je de Phonotonic beweegt, hoe meer geluid deze maakt. Dat komt door de bewegingssensor die in de bal zit. Die technologie helpt ons cliënten te activeren tijdens hun sessies op de hometrainer. Met name één cliënt was niet vooruit te branden, tot we de bewegingssensor uit de Phonotonic in haar sok plaatsten. Nu ze muziek kan maken door te bewegen, fietst ze ineens een heel eind weg!’

‘We onderzoeken ook hoe we de mobiliteit kunnen vergroten van een groep doofblinde cliënten’, vervolgt ze. ‘Zij willen zelfstandig door een gebouw kunnen lopen zonder zich te stoten aan openstaande deuren bijvoorbeeld. Een vest met RealSense-technologie kan hier een oplossing voor bieden: het geeft met trillingen aan waar objecten zijn zodat je deze kunt vermijden.’

Maaike: ‘Ik heb ondertussen al zoveel technologische mogelijkheden gezien die de wereld van cliënten vergroten. En vaak zijn die helemaal niet ingewikkeld. Denk aan een spraakopname-knopje. Cliënten kunnen hiermee een boodschappenlijstje opnemen en zelfstandig naar de winkel gaan. Bij iemand die weinig tot geen bewegingsmogelijkheid heeft, maakt zo’n klein knopje een groot verschil.’

Maak technologie toegankelijk

‘Wat vooral belangrijk is met technologie, is toegankelijkheid’, weet Maaike. ‘Websites zijn vaak niet goed leesbaar voor mensen met een meervoudige en visuele beperking. Om ze toch toegang te geven tot het web, hielpen we bij de ontwikkeling van ikbenonline.com. Op dit platform is alles op audio gebaseerd. Je login, een mailtje sturen, maar ook daten of de radio luisteren. Een groot succes omdat cliënten niet meer afhankelijk zijn van anderen.’

Inclusie

Om de inclusie van mensen met een (visuele) beperking écht te vergroten, is meer nodig dan de inspanning van zorgorganisaties en belangenverenigingen, vindt Nienke. ‘Gemeenten en het MKB kunnen hier een grote bijdrage leveren. Websites van de overheid moeten voor iedereen te lezen zijn. Maar denk ook eens aan de menukaart in restaurants. Het zou toch mooi zijn als die voor iedereen te lezen zijn! En als cliënten ook kunnen werken in het bedrijfsleven, dan heb je pas echt een inclusieve samenleving.’

‘Om die inclusie te bereiken, is nog heel wat tijd en geld nodig’, vervolgt ze. ‘We merken dit ook bij Bartiméus zelf. Zorgmedewerkers zijn ontzettend druk. Dan is het lastig om ook nog tijd te maken om aan de slag te gaan met een iPad of andere technologie. De inzet van technologie is een investering en je krijgt er niet direct tijd voor terug.’ Maaike: ‘Daarom is het zo belangrijk om succesverhalen te delen. Zo laat je de toegevoegde waarde zien van technologie. Dan beseffen mensen: “O, maar dat kan ook goed werken voor mijn cliënt!”

Lees meer

Deel deze pagina via: