Stel je vraag aan
onze AI-assistent
Naar hoofdinhoud Naar footer

Persoonsgerichte zorg: De cliënt kan het soms beter inschatten

Gepubliceerd op: 15-06-2021

WonenPlus biedt wonen op maat aan mensen met een verstandelijke beperking en bijkomende psychiatrische of verslavingsproblemen. Hun geheim? Oprechte interesse voor de mens achter de problematiek. Daarnaast helpen korte lijnen. En om de cliënt vooral zelf te laten ervaren en te ontdekken. Soms blijkt er dan meer mogelijk dan je denkt.

Meer dan mooie woorden

Corina Exposito is projectleider en manager zorg bij WonenPlus. Corina: ‘Hier staat de cliënt centraal. We leven er echt naar. Het zijn niet alleen maar mooie woorden. Dat betekent overigens niet dat alles maar kan. Bepaald gedrag kan schadelijk zijn voor andere cliënten of voor mensen zelf. Daarom trek je soms grenzen om juist de gelijkwaardigheid te bewaken. Maar de begeleiding is heel oprecht. Een cliënt voelt het wanneer die interesse er is en wanneer niet.’

WonenPlus helpt mensen die tussen wal en schip vallen

Er zijn veel (oudere) mensen die een verstandelijke en/of lichamelijke beperking hebben met bijkomende psychiatrische of verslavingsproblemen. Deze mensen kunnen vaak niet terecht in een verzorgings- of verpleeghuis door hun problemen. Daarom heeft WonenPlus speciaal voor deze mensen een leegstaand schoolgebouw omgebouwd. Iedere cliënt heeft een eigen keuken, douche en toilet en kan gebruik maken van voorzieningen. 

Zelf laten ontdekken

Corina: ‘In onze begeleiding vinden we het heel belangrijk om de cliënt zelf te laten ontdekken. We luisteren serieus naar de dromen van cliënten. Daarvan gaan we niet direct zeggen: “Dat kan niet”. Soms word je dan verrast. Je dacht bijvoorbeeld dat iets niet mogelijk was.  En dat blijkt het vervolgens wel zo te zijn.’

Soms weet de cliënt het beter wat er mogelijk is

Bestuurder Wil Linssen: Zo hadden we een cliënt die zwaar dyslectisch was. Hij wilde een opleiding als kok gaan volgen. Om de tabellen in kookboeken te lezen, had hij een slimme bril nodig. Die bril leest de informatie voor waar je naar kijkt. Maar hij voldeed niet aan de voorwaarden om zo’n bril vergoed te krijgen. Toen hebben we gezegd: “Als je het van het UWV niet vergoed krijgt, dan krijg je de bril van ons”. Later hoorde ik dat het gelukt was met het UWV. En dat hij zijn diploma had gehaald. En dat dus tegen beter weten in van iedereen.’

Geen WonenPlus op de voorgevel

Naast dromen serieus nemen, is de begeleiding heel gelijkwaardig. Die gaat uit van: ‘Behandel mensen zoals je zelf behandeld wilt worden.’ Corina: ‘Zo hebben we nergens WonenPlus op de voorgevel staan. Dat vinden we niet meer dan logisch. Ik heb ook liever niet dat er aan mijn voordeur bepaalde informatie over mij zichtbaar is. Zo van : “Hier woont een alleenstaande moeder met twee dochters.” Waarom zouden onze bewoners dat dan wel willen?’

Mensen vinden het fijn dat de lijnen bij ons zo kort zijn

De oprechte interesse in mensen is kenmerkend voor WonenPlus. Corina: ‘Als projectleider ken ik alle cliënten goed.  Onze bestuurder Wil Linssen bezoekt ook regelmatig alle locaties. De begeleiders kennen hem allemaal.  Maar hij neemt het werk niet over. Dat is de kunst. Er zijn, zonder dat je iemands ruimte wegneemt. Ik denk dat cliënten en medewerkers het zo fijn vinden bij ons omdat de lijnen zo kort zijn. Daarom komen mensen ook graag bij ons solliciteren. Er zijn wel personeelswisselingen, maar niet zoveel als bij andere organisaties. ’

Het voordeel van kleinschalig wonen

Die korte lijnen zijn mogelijk omdat WonenPlus een kleine organisatie is.  Corina: ‘We blijven vasthouden aan het kleinschalig wonen. Daarbij moet je natuurlijk ook wel voldoende inkomsten hebben. Maar daardoor hoeft de kleinschaligheid niet onder druk te staan. Je kunt woningen bijvoorbeeld ook koppelen aan elkaar.’

Ook medewerker krijgt ruimte om zelf te ontdekken

Tot slot beschikt WonenPlus over teams die uit jonge en oudere mensen bestaan. Corina: ‘Die mix is belangrijk. Zo kunnen jonge mensen weer van de oudere medewerkers leren. Tot slot: Wat voor de cliënten geldt, geldt voor onze medewerkers ook. We willen dat zij zich veilig voelen en zelf leren ontdekken.’

Benieuwd naar de impact van de coronalockdown op de gehandicaptenzorg? Bekijk de documentaire van WonenPlus.

Over Begeleiding à la carte

Deze aanpak is ontwikkeld in het vernieuwingstraject Begeleiding à la carte van Volwaardig leven [2019-2021) van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Zorgaanbieders werkten aan hun eigen aanpak voor vernieuwing van persoonsgerichte zorg in de gehandicaptensector.

Alle Twinkels komen voort uit de lessen van 35 zorgorganisaties binnen het project Begeleiding à la carte, onderdeel van het programma Volwaardig leven.

Lees meer