Naar hoofdinhoud Naar footer

Succes- en risicofactoren gezin

Gepubliceerd op: 07-12-2018

Laatst bijgewerkt op: 16-02-2024

Het is belangrijk om niet alleen naar de persoon met een beperking zelf te kijken als het gaat om het opvoeden van kinderen. Het is goed om ook te kijken naar ouders, kinderen en het hele gezin. Dit noemen we het microniveau.

Er zijn een aantal omstandigheden die ervoor kunnen zorgen dat het binnen een gezin goed werkt. Dit zijn succesfactoren.

Succesfactoren gezin

Ouders

  • Stabiele stimulerende jeugd (achtergrond).
  • Grenzen kunnen stellen (opvoedingsstijl).
  • Zich kunnen aanpassen (IQ en sociaal functioneren).
  • Hulp kunnen vragen en adviezen accepteren.
  • Vertrouwen in hulpverlening en accepteren van eigen beperking (ondersteuningsbereidheid).
  • Hulp bij nieuwe levensfasen, oefenen van vaardigheden (leerbaarheid).
  • Affectie (betrokkenheid).
  • Graag willen (motivatie).
  • Kind kenmerken als rustig, gemakkelijk, accepteren beperking ouders.
  • Zelf kunnen zorgen voor structuur of professionals die helpen als structuur ontbreekt.
  • Taak en rolverdeling partners (gezinssamenstelling).
  • De aanwezigheid van een niet-verstandelijke partner.
  • Geen geldproblemen hebben.

Kind(eren)

  • Kenmerken als rustig, gemakkelijk, accepteren beperking ouders.
  • Zelf kunnen zorgen voor structuur of professionals die helpen als structuur ontbreekt.

Gezin

  • Taak- en rolverdeling partners (gezinssamenstelling).
  • Aanwezigheid van een  partner zonder beperking.
  • Geen geldproblemen hebben.

Risicofactoren gezin

Ouders

  • Lastige jeugd.
  • Andere problemen (geld, verslaving, slechte woonruimte).
  • Laag intelligentieniveau (IQ) en beperkt inzicht.
  • Niet willen vragen om hulp.
  • Angst en geen vertrouwen in hulpverlening (ondersteuningsbereidheid).

Kind(eren)

  • Kenmerken als moeilijk temperament, leeftijd, beperking, gezondheidsproblemen, sterke loyaliteit.

Gezin

  • Aantal kinderen (gezinssamenstelling).

Meer informatie over de succes- en risicofactoren:

Deel deze pagina via:

Stel je vraag aan

Soort

Handreiking

Soort kennis

Praktijk

Taal

Nederlands