Stel je vraag aan
onze AI-assistent
Naar hoofdinhoud Naar footer

Digicontact

Gepubliceerd op: 28-12-2022

Digicontact is begeleiding op afstand via beeldzorg per app op een laptop, iPad of telefoon, waarbij 24/7 iemand bereikbaar is voor het beantwoorden van vragen. 

Bekijk de video hoe digicontact werkt bij Philadelphia. 

Of lees het interview met Karin Van Beek over digicontact

Wat is het verschil tussen digicontact en "echt" contact?

DigiContact is vergelijkbaar met reguliere contactmomenten met de cliënt (zoals ouders met een VB). Het verschil is dat het contactmoment op afstand gebeurt en dat de contactmomenten korter en meer to-the-point zijn. Daardoor zijn in dezelfde tijd veel meer contactmomenten mogelijk en sluit de ondersteuning optimaal aan op het moment dat er ook echt een hulpvraag is.

Altijd 'warm' contact

De in totaal 24 begeleiders op het callcenter (geen alarmcentrale) beschikken minimaal over SPD+ of MWD-opleidingsniveau. De verantwoordelijkheid voor het bellen ligt bij de cliënt zelf: het kan spontaan of op afspraak. Cliënten treffen geen vaste medewerker. Het schema van de begeleiders op het callcenter rouleert. Er is altijd ‘warm’ contact. De techniek zorgt er daarnaast voor dat de medewerker de vraagsteller altijd rechtstreeks aankijkt, in tegenstelling tot een Skype- of FaceTime gesprek waar je altijd naast of boven de ander kijkt. Een iPad kan gehuurd worden.

Ervaringen met en bevindingen over Digicontact

  • Geschikt voor ouders met opvoedingsvragen, omdat ouders soms ‘live’ moeite hebben om hun vraag te stellen.
  • Beantwoording door ‘verschillende gezichten’ vormt geen barrière voor de cliënten.
  • Deze vorm van ondersteuning geeft rust tijdens crisismomenten.
  • Als cliënten veel en lang bellen wordt gekeken naar de vraag achter de vraag. Soms is het simpel een kwestie van kaderen: “Je hebt vandaag al een keer gebeld, nu mag het morgen weer.”
  • Cliënten kunnen na afloop van een gesprek met een smiley aangeven hoe zij het gesprek vonden. Bij een sippe smiley wordt nagegaan wat er aan de hand is. Soms blijkt dat een cliënt iets te horen kreeg, dat hij/zij niet fijn vond.

Wil je meer weten over Digicontact? Neem dan contact op met Kamiel Zijdeverveld via digi-contact@philadelphia.nl.

Deel deze pagina via: