Stel je vraag aan
onze AI-assistent
Naar hoofdinhoud Naar footer

Tips: Hoe voer je een goed gesprek over vrijheid en veiligheid?

Gepubliceerd op: 17-03-2021

Bij de Wet zorg en dwang is het belangrijk dat je handelt in de geest van de wet. Dat houdt in dat je het toepassen van onvrijwillige zorg zoveel mogelijk voorkomt. Het is daarbij belangrijk om het gesprek aan te gaan met je cliënt over vrijheid en veiligheid. Hoe doe je dat?

Tijdens een bijeenkomst van de leerkring cliëntversterking spraken we met cliënten in de gehandicaptenzorg. Wat helpt hen om een goed gesprek te voeren? Zij gaven de volgende tips:

Dit is voor ons belangrijk om een gesprek te voeren over vrijheid en veiligheid:

  • Vertel mij gewoon waar het op staat, wees eerlijk
  • Luister echt naar me, dan voel ik mij gezien en gehoord 
  • Neem de tijd voor het gesprek
  • Zorg dat je er met je aandacht bij bent (kijk niet op je telefoon of op de klok)
  • Zorg dat ik kan kiezen met wie ik het gesprek voer, iemand die ik vertrouw

Zo voel ik mij gelijkwaardig in het gesprek:

  • Dat ik het gesprek kan voorbereiden met iemand die ik vertrouw
  • Dat ik met iemand kan sparren (niet direct vast zit aan wat ik zeg)
  • Dat ik fouten mag maken en daar ook ruimte voor krijg vanuit de begeleiders 
  • Ik begrijp wel dat organisaties ook verantwoordelijk zijn voor onze veiligheid, daar mogen ze eerlijk over zijn
  • Dat er eerlijk gesproken wordt over organisatiebelangen

Wat heb je nodig om dat goede gesprek te voeren?

  • Gebruik makkelijke taal 
  • Dat je mij vraagt: Heb ik het goed begrepen? 
  • Doe samen iets tijdens het gesprek, zoals wandelen (‘Buiten zijn begeleiders soms net anders dan op de groep, dan spreek je meer van persoon tot persoon’)

Leerkring Clientversterking

In de leerkring Clientversterking zijn we met medewerkers uit de gehandicaptenzorg en ouderenzorg kennisproducten aan het maken die praktisch helpen om de ruimte en invloed van cliënten en hun naasten te vergroten, juist in het spanningsveld tussen vrijheid en veiligheid. Natuurlijk wilden we ook horen wat cliënten hierover zeggen.

Deel deze pagina via: