Zo maak je contact als iemand een beperking in horen én zien heeft
Gepubliceerd op: 03-07-2024
Laatst bijgewerkt op: 23-09-2024
“Ik ga liever een gesprek of een gezellig praatje uit de weg”. Herken jij deze uitspraak bij jouw cliënt met een beperking in horen én zien (doofblindheid)? Grote kans dat de mensen waar jouw client mee praat, niet weten hoe zij rekening kunnen houden met een beperking in horen én zien. De tipkaart Communicatie is voor hen een handig hulpmiddel. De cliënt kan de tipkaart delen met iedereen waar hij/zij mee praat. Je download de tipkaart onderaan de pagina.
De tipkaart Communicatie als hulpmiddel
Op de tipkaart Communicatie staan tips die kunnen helpen om op een afgestemde manier een gesprek te voeren met iemand die niet goed hoort én niet goed ziet. De animatie laat een ontmoeting zien tussen twee personen: één persoon met een (verworven) beperking in horen én zien en één persoon zonder beperking. In de animatie zie je hoe je de tips van de tipkaart in de praktijk kunt brengen.
Deel de tipkaart met de omgeving van de cliënt
Dus ken jij een cliënt met een beperking in horen én zien? Stimuleer hem/haar om deze tipkaart te delen met iedereen waar hij/zij mee praat: familie, vrienden, collega’s maar misschien ook de taxichauffeur, huisarts, fysiotherapeut of kapper. Zo kan jouw cliënt makkelijker gesprekken voeren met de mensen om hem heen.
Dus deel de tipkaart! Want elkaar beter verstaan, daar heb je wat aan!