Stel je vraag aan
onze AI-assistent
Naar hoofdinhoud Naar footer

Zorgtechnologie opschalen doe je met deze 8 tips

Gepubliceerd op: 24-04-2024

Zorgorganisatie Koraal heeft een paar jaar geleden als proef een nieuw systeem voor de nachtzorg in gebruik genomen in 8 woningen. De proef was een succes. Koraal besloot het systeem voor de nachtzorg voor 460 cliënten te gaan inzetten, verdeeld over 2 locaties. Dit heet opschalen. Het opschalen is goed gegaan en volgt voor meer locaties. Koraal geeft 8 tips voor organisaties die willen opschalen.

Dit zijn hun 8 tips:

1. Werk aan een duidelijke visie op het gebruik en de inzet van zorgtechnologie. Werk daarna uit hoe je deze visie kunt toepassen op de werkvloer. 

Dit gaat over antwoorden vinden op de volgende vragen:

    • Waarom maken we gebruik van zorgtechnologie?
    • Wat willen we met de technologie bereiken?
    • Welk voordeel willen we dat de cliënt, naaste en medewerker van de technologie heeft?
    • Hoe vinden wij dat we hierover het gesprek samen moeten voeren?
    • Wat wil en kan de cliënt zelf? En hoe kan technologie op de zorgvraag van de cliënt aansluiten?

2. Kies een projectleider die uit de zorg komt. Iemand uit de zorg snapt goed hoe de zorg en ondersteuning voor cliënten werken en waar je op moet letten.

3. Zorg ervoor dat iedereen de juiste informatie heeft. Medewerkers moeten bijvoorbeeld weten waarom bepaalde technologie gekozen is.

Een voorbeeld van zorgtechnologie is een sensor of melder die meet hoe lang een cliënt van de kamer is. Is de cliënt bijvoorbeeld langer dan 10 minuten weg? Dan weet de medewerker dat de cliënt aan het dwalen is. Digicoaches kunnen medewerkers uitleggen waarom technologie gekozen is en hoe de technologie werkt.

4. Houd rekening met de verschillen tussen locaties. Kijk wat past uit eerdere plannen van aanpak en rapportages. Kijk samen met de medewerkers op de locaties waar de verschillen over gaan. Bijvoorbeeld: Hoe zijn de slaapkamers ingericht? Welke en hoeveel cliënten komen hier wonen? 

5. Cultuur en betrokkenheid zijn belangrijker dan de techniek. Omgaan met techniek leer je wel. De nadruk ligt op hoe de inzet van technologie de cliënt helpt en wat de inzet van technologie voor de medewerker betekent.

Hoe laat je oude manieren van werken los? Voorbeeld: Medewerkers die kijken bij de cliënt of die in diens kamer is of in bed ligt. En hoe leer je nieuwe manieren van werken aan? Voorbeeld: In de app aflezen of de cliënt of die in diens kamer is of in bed ligt.

6. Kijk hoe je de beoordeling van de resultaten van de inzet van technologie regelt. Leg vast hoe vaak je een beoordeling doet. En regel hoe je de gegevens bij medewerkers verzamelt om de inzet van technologie te kunnen beoordelen. Dit noemen we evalueren.

7. Regel het technische beheer van de zorgtechnologie. Denk bijvoorbeeld aan de volgende vragen:

  • Welke scholing moet de technische dienst hebben?
  • Hoe snel moet de technische dienst een technisch probleem kunnen oplossen?
  • Welke voorraad aan spullen moet de technische dienst hebben?
  • Waar kunnen cliënten en medewerkers terecht als iets kapot is?

8. Denk na over welke gegevens je uit het systeem wilt halen over het gebruik van zorgtechnologie. Die data kunnen inzicht geven in hoe je de zorg verder kan verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan meer medewerkers inzetten als de technologie veel gebruikt wordt en er meer ondersteuning nodig is. Op andere momenten zijn er misschien minder medewerkers nodig.

Lees meer

In het uitgebreide artikel lees je meer over wat Koraal geleerd heeft en hun tips. Koraal geeft er veel mooie voorbeelden bij. Het hele artikel lees je hier: Cliënt krijgt meer zorg op maat met nachtzorgdomotica

Over Koraal 

Koraal werkt in Noord-Brabant en Limburg voor mensen van alle leeftijden met ernstige (verstandelijke) beperking en complexe gedragsproblemen en, of psychiatrische problemen. In totaal biedt Koraal jeugdhulp en langdurige zorg aan 1319 cliënten, waarvoor ze een systeem voor nachtzorg willen gaan inzetten.

Deel deze pagina via: