Naar hoofdinhoud Naar footer

11 tips voor kennisdeling op de werkvloer

Gepubliceerd op: 08-05-2020

Hoe verbeter binnen de eigen organisatie het delen vankennis?Lisa Delmée en Tessa Dadema gingen in gesprek met verschillende medewerkers uit de langdurende zorg over wat goed gaat en wat nog niet. Zij delen 11 tips om kennis te delen op de werkvloer. Ook Marion Kersten, beleidsadviseur bij de VGN, vertelt welke factoren van invloed zijn.

Kennis delen op de werkvloer

Kennis delen kan natuurlijk via een cursus of training maar ook gewoon tijdens het werk. Je kunt bijvoorbeeld kennis delen op het intranet van de organisatie. Of meer informeel, door met elkaar in gesprek te gaan of door als ervaren medewerker kennis over te dragen. Kennis delen vindt steeds meer plaats op de werkplek met de focus op impliciete kennis; kennis die niet is vastgelegd en die aan persoonlijke vaardigheden is verbonden.

Smoezen

Organisaties zijn vaak van goede wil, toch komt het delen van kennis niet overal even goed van de grond. Daarom gingen we op zoek naar de smoezen; kennis delen, waarom zou je het niet doen? Een greep uit de opbrengst: “de macht bij jezelf houden, alweer iets nieuws, ze luisteren toch niet, we weten niet welke kennis nodig is, ik doe het al jaren zo, dat is iets voor de afdeling kwaliteit”. Ook uit een onderzoek over kennisdelen binnen het Vilans-programma Kennisinfrastructuur kwamen belemmerende factoren naar voren zoals geldgebrek, onvoldoende tijd, personeelstekort, gebrek aan visie en het niet zien als een dagelijkse taak.

Lees het hele onderzoek.

Welke factoren zijn van invloed?

Marion Kersten doet promotieonderzoek aan de Universiteit van Tilburg, bij de Academische Werkplaats Leven met een verstandelijke beperking (AWVB), naar de belemmerende en bevorderende factoren om kennis te delen. Zij schetst drie onderdelen die van invloed zijn:

  • De kenmerken van de interventie
    De interventie moet gebruiksvriendelijk zijn. Als een handleiding niet begrijpelijk is of bijvoorbeeld in het Engels, dan is de kans kleiner dat mensen ermee aan de slag gaan.
  • De kenmerken van personen
    Het gaat dan om individuele factoren (zoals motivatie) en groepsfactoren (zoals de samenwerking in het team).
  • De kenmerken van de organisatie
    Denk hierbij aan materiële factoren (zoals tijd en werkende ICT-systemen) en immateriële factoren (zoals het beleid en de cultuur van de organisatie).

Vaak ligt de focus op de kenmerken van de interventie, terwijl de personele en organisatorische factoren net zo belangrijk zijn.

Kennis is verleiden

Kennis delen is eigenlijk een kwestie van verleiden en dat begint met aandacht vangen. De hamvraag: hoe bereik je mensen met datgene waarmee je ze wilt bereiken? In de eerste plaats door samen met hen te bedenken wat de belangrijkste boodschap is van de ‘nieuwe’ kennis en hoe deze aansluit bij de medewerkers op de werkvloer. Daarbij kan je kijken naar vorm en inhoud. De vorm: wordt iemand enthousiast en wil hij de kennis tot zich te nemen? En de inhoud: sluit de kennis aan bij het werk? Blijf je iemand boeien? Door op deze manier naar kennis te kijken ga je terug naar de kern.

Nieuwe mogelijkheden

Door uit te gaan van de interventie of de kennis die je wilt delen kun je ook op nieuwe ideeën komen. Zo kun je bijvoorbeeld van die nieuwe richtlijn een infographic maken die je op een kaart laat printen en naar de medewerkers stuurt of in hun jaszak stopt. De belangrijke punten uit een wetswijziging kun je in een video uitleggen die weer gedeeld kan worden op intranet, een scherm in de kantine of een beeldtafel in de ontvangsthal. Of je laat de belangrijkste conclusies uit een onderzoek zien op een poster die je ophangt op de wc.

Tips om kennis te delen op de werkvloer

  • Bepaal wie je ‘eindgebruiker’ is en hoe hij of zij geholpen wordt met de kennis tijdens het werk.
  • ​Ga met de medewerkers in gesprek over welke vorm hen het meest aanspreekt. De een leest graag, de ander kijkt liever een film of vindt het fijn met iemand in gesprek te gaan.
  • Koppel de kennis aan de werkpraktijk. Gebruik bijvoorbeeld altijd een praktijkvoorbeeld wanneer je kennis deelt.
  • Zorg dat medewerkers hun werkplek niet hoeven te verlaten om de kennis tot zich te nemen.
  • Kijk naar de mogelijkheden die technologie biedt. Dit kan het kennis delen efficiënter en effectiever maken, bijvoorbeeld door middel van mobiele applicaties.
  • Creëer letterlijk een ruimte om kennis te delen waar je bijvoorbeeld een beeldtafel neerzet.
  • Wees selectief in de informatie die je deelt: wat is echt belangrijk? Zorg dat het niet te veel tijd kost voor de medewerkers om de kennis tot zich te nemen.
  • Werk samen. Als opleider, als kwaliteitsadviseur, als persoon op de werkvloer, als ontwikkelaar van kennis. Samen sta je sterker.
  • Ga niet altijd uit van de vorm die de kennis heeft gekregen door de ontwikkelaar, maar kijk naar de mensen in jouw organisatie en welke vorm bij hen aansluit.
  • Denk ook eens aan andere vormen. Je kunt bijvoorbeeld een spelelement toevoegen en een quiz, online game of escape room ontwikkelen.
  • Laat kennis delen onderdeel zijn van het dagelijkse werk. Zet medewerkers in om kennis te delen op de werkvloer, bijvoorbeeld als kennisdrager, maatje of student.

Kennis verspreiden

Het verspreiden van kennis en informatie is één van de hoofdactiviteiten van Vilans. We doen dat op veel verschillende manieren - zowel online als offline - én in diverse vormen, zoals video’s, infographics, tips en goede voorbeelden om zoveel mogelijk mensen te bereiken op een aansprekende manier. De kennisplatforms van Vilans, zoals zorgvoorbeter.nl en kennispleingehandicaptensector.nl, zijn rijke vindplaatsen waar veel kennis gezocht en gedeeld wordt. Vilans werkt aan het op maat aanbieden van de juiste kennis, voor de juiste persoon, via het juiste kanaal, in de juiste vorm, op het juiste moment.

MEER INFORMATIE

Werkplek leren bij Philadelphia

Visiespel: het huis van de visie

Bewegend leren in de zorgpraktijk

Deel deze pagina via:

Taal

Nederlands