Stel je vraag aan
onze AI-assistent
Naar hoofdinhoud Naar footer

Bouwstenen van gehechtheid

Gepubliceerd op: 29-01-2025

De Bouwstenen van gehechtheid biedt een handreiking om inzicht te krijgen in de behoefte van de client. Het helpt de hulpvraag onder het moeilijk verstaanbare gedrag te herkennen en daarbij een passend hulpantwoord te vinden.

Doel methode

Bouwstenen van gehechtheid helpen ouders en begeleiders om de betekenis van het gedrag te herkennen en aan te sluiten bij de behoefte van het kind of de client.

Doelgroep 

Alle doelgroepen waar hechting niet vanzelf gaat (mensen met een beperking) of verloopt (bijvoorbeeld ook mensen met dementie). En wanneer er mogelijk sprake is van moeilijk verstaanbaar gedrag, mogelijk veroorzaakt door een hechtingsprobleem.

Beschrijving methode

De methode geeft inzicht in de bouwstenen: Basisveiligheid, Toevertrouwen, Zelfvertrouwen, Zelfstandig en Creatief. Vragen zijn:

  • Welke hulpvraag past bij welke bouwsteen?
  • Hoe herken je dit in gedrag?
  • Welk hulpantwoord past bij welke bouwsteen?
  • Hoe herken je gedrag in welke bouwsteen, als het hulpantwoord niet is afgestemd op de hulpvraag?

Tijdsinvestering en materiaal

De methode vraagt scholing van het team. De methode kost geen tijd, het is een begeleidingsstijl vanuit de humanistische visie. Gestart wordt met het formuleren van de hulpvraag en hulpantwoord van de client. De attitude en begeleidingstijl van de begeleiders dient daarop afgestemd te zijn. Er is geen opleiding nodig. Kennis van ontwikkelingspsychologie helpt wel bij snelle implementatie en inzicht in de bouwstenen.

Wie kunnen met deze methode werken?

Alle professionals in de zorg kunnen met deze methode werken omdat deze praktisch en concreet is. 

  • Gedragskundigen kunnen de methode gebruiken als handreiking om 'hulpvraag - hulpantwoord' te formuleren en het team te coachen. 
  • Begeleiders kunnen de methode gebruiken als handreiking in de begeleiding, om hun sensitieve responsiviteit te activeren.

Casus cliënt EVB+

Ilhan is geboren met een visuele beperking en woont in een instelling. Zodra iemand in haar buurt komt gaat ze bijten of knijpen. Dit betekende dat de verzorging zo snel mogelijk en met twee personen werd gedaan. Hierbij werden haar armen stevig vastgehouden om bijten en knijpen te voorkomen. Voor een nieuwe begeleider voelde dit niet goed. Ze ging op zoek naar de betekenis achter het gedrag en vermoedde dat Ilhan juist een rustige aankondiging nodig had, om nabijheid aan te kunnen. Door contact langzaam op te bouwen ontstond ontspanning bij beiden en samenwerking in de verzorging. Hoe is dit te borgen in een instelling waar het verloop van begeleiders zo groot is?

Onderbouwing bruikbaarheid

Ervaringskennis en praktijkkennis.

Bronnen

Lees meer over de bouwstenen van hechting in de publicatie van Truus Bakker - Van Zeil (2016)

Lees meer over de bouwstenen van hechting in de handreiking van Cordaan.

De persoon die deze methode heeft ontwikkeld is Truus Bakker, psychotherapeute. Zij heeft de theorie van dr. A.J.M. Vossen omgezet in praktische bouwstenen voor kind-ouders en client-begeleider/kind.

Meer informatie over deze methode?

Neem dan contact op met Annelies te Riele via het mailadres info@anneliesteriele.nl of telefoonnummer 06-10093953.

Onderdeel van de EVB+ leidraad

Deze methode is onderdeel van de EVB+ leidraad. De EVB+ leidraad is een verzameling van kennisproducten voor de specifieke doelgroep: mensen met ernstige verstandelijke beperkingen en probleemgedrag. Probleemgedrag noemen we ook wel moeilijk verstaanbaar gedrag. 

Deel deze pagina via:

Stel je vraag aan

Soort

  • Leidraad
  • Methode
  • Handreiking

Taal

Nederlands