Stel je vraag aan
onze AI-assistent
Naar hoofdinhoud Naar footer

Cliënten en naasten, praat mee over zorgtechnologie!

Gepubliceerd op: 07-02-2023

Lessen uit drie jaar Innovatie-impuls Gehandicaptensector, tips voor cliënten, naasten, ervaringsdeskundigen en cliëntenraden. Met elkaar praten. Dat klinkt niet als een nieuwe technologie en dat is het ook niet. Maar praten is wel heel belangrijk bij het invoeren van technologie. Dat is één van de lessen van de Innovatie-impuls Gehandicaptensector (IIG). Na drie jaar is het programma afgesloten. Wat hebben we geleerd? Hoe gaan we verder? Sanne van der Weegen, onderzoeker van Vilans, vertelt.

Sanne was onderzoeker bij de Innovatie-impuls. “Drie jaar lang hebben we 26 organisaties geholpen bij de invoering van zorgtechnologie. Want technologie is een belangrijk middel om de kwaliteit van de zorg te verbeteren. We willen graag dat meer organisaties technologie gaan inzetten. En daarom hebben we in het eindrapport van IIG een aantal lessen op een rij gezet. We hopen dat steeds meer organisaties hiermee aan de slag gaan.”

Wat is zorgtechnologie precies? “Het kunnen verschillende dingen zijn”, vertelt Sanne. “Het zijn bijvoorbeeld middelen waarmee cliënten zelfstandiger kunnen wonen, zoals een afstandsbediening voor de gordijnen. Of een doucheföhn, zodat ze zich na het douchen zelf kunnen drogen. Het kunnen ook ‘slimme sokken’ zijn, die meten wanneer een cliënt onrustig wordt. Of een muziekkussen, waarmee je makkelijker in slaap valt.”

1. Praat vanaf het begin mee over zorgtechnologie.

2. Blijf met elkaar praten over hoe het gaat met het gebruiken van de technologie.

3. Gebruik de handreiking over technologie in de gehandicaptenzorg.

4. Denk na over waar jij zelf technologie voor wil gebruiken.

5. Onderzoek zelf welke technologie er allemaal is en vraag je af of je dat zou willen gebruiken.

6. Vertel aan je zorgbegeleiders dat je graag met technologie wilt gaan werken. Bijvoorbeeld tijdens een gesprek over je zorg- en ondersteuningsplan.

Van begin af aan

Het zijn allemaal dingen die de cliënt goed kunnen helpen, of die begeleiders ondersteunen bij hun werk. “Maar”, zegt Sanne, “je moet zorgtechnologie niet zomaar invoeren. Wij vinden het belangrijk dat cliënten en naasten van begin af aan meepraten over zorgtechnologie. Voor welke problemen zoeken zij een oplossing? Welke doelen willen zij bereiken? Vandaar uit kun je samen kijken of er technologie is die daarbij kan helpen.”

Als de technologie gekozen is, ben je nog niet uitgepraat. Ook bij het invoeren van de technologie is het goed dat cliënten, naasten en begeleiders veel met elkaar in gesprek gaan. “De technologie moet echt onderdeel worden van de dagelijkse zorg. Hoe doe je dat het beste? Kan iedereen goed met de technologie werken? Wat gaat goed en wat kan beter? Soms is er wat extra ondersteuning nodig bij de invoering van de technologie. Zo zorg je er samen voor dat iedereen de technologie ook blijft gebruiken. Dat is een belangrijke les uit de Innovatie-impuls.”

‘De technologie moet echt onderdeel worden van de dagelijkse zorg.’

Speciale handreiking

Ingewikkeld om dit te regelen? Sanne denkt van niet. “De cliëntenraden en verwantenraden denken graag mee over dit onderwerp. Om hen te helpen is er een speciale handreiking over technologie in de gehandicaptenzorg. Daarin staan vragen die belangrijk zijn om over te praten. Hoe denkt de organisatie over technologie? Welke technologie kiezen we? Hoe gaan we die gebruiken? Als de technologie een tijdje gebruikt is, kunnen cliënten en verwanten vertellen hoe het gaat. Past de technologie bij de wensen van cliënten en verwanten? Wat gaat goed en wat kan beter? Op die manier leidt technologie echt tot betere zorg.”

Maar je hoeft niet in een cliëntenraad of verwantenraad te zitten om een mening te hebben over technologie. “Je kan zelf ook gaan ontdekken wat bij je past. Er is ook technologie die je meteen kunt gebruiken. Wil je wat vaker op pad? Dan is er de Dagjeweg-app. En wil je zelf koken, maar weet je niet goed hoe? Dan kan je de Kook-app downloaden. Naasten kunnen dit ook voor je doen. Er zijn al mooie voorbeelden. Een app die veel gebruikt wordt door mensen die zelf meer structuur in hun leven willen is Mijn Eigen Plan. Dan kunnen ze zelf zien wat ze die dag gaan doen. En met de SignaLEREN-app leer je wanneer bij jou de spanning oploopt en hoe je kunt ontspannen.”

‘Er is zelfs technologie die je meteen kunt gebruiken.’

Ga zelf op zoek

“Misschien wel onze belangrijkste boodschap aan cliënten en naasten is dan ook: sta open voor technologie”, besluit Sanne. “Ga zelf op zoek naar welke technologie er is voor jouw doel of probleem of vraag aan andere cliënten wat hen heeft geholpen. En vertel in je zorgplanbespreking wat je wilt. Nu komen ideeën voor zorgtechnologie vaak van de organisatie. Wij zouden willen dat cliënten en naasten met ideeën komen en dat zij de organisatie in beweging zetten.”

Meer informatie

Met de Innovatie-impuls is een goede beweging in gang gezet, gericht op implementatie. Maar juist nu moet deze beweging worden doorgezet. Daarom start onder de vlag van de Toekomstagenda voor mensen met een beperking, in het voorjaar van 2023, de Innovatie-impuls 2. Meer informatie volgt op deze website.

Deel deze pagina via:

Soort

Apps

Soort kennis

Onderzoek