Stel je vraag aan
onze AI-assistent
Naar hoofdinhoud Naar footer

De iPad als communicatiehulpmiddel met app GoTalk NOW

Gepubliceerd op: 20-06-2022

​Door de iPad met de app GoTalk NOW in te zetten kan de cliënt (met een verstandelijke beperking en spraakproblemen) zichzelf verstaanbaar maken voor medecliënten. Hierdoor groeit zijn zelfvertrouwen en sociale netwerk en kan je als zorgmedewerker zien hoe hij zichzelf verder ontwikkelt.

Hoe zijn jullie hiermee in aanraking gekomen?

In 2011 zagen we dat een cliënt een aantal gebaren in de communicatie gebruikte die zijn omgeving niet altijd kon verstaan (denk aan medecliënten, maar ook de bakker). Familie kon hem prima begrijpen en zag niet de meerwaarde van een (duur) communicatiehulpmiddel. Dit werd ook gezien als niet 'normaal' maar juist als iets waardoor de cliënt als anders beschouwd wordt. Door de iPad in te zetten met de app GoTalk NOW werd een hip en normaal gebruiksmiddel gebruikt en verbeterde de communicatie en zijn sociale netwerk enorm.

Hoe voegt dit wat toe aan kwaliteit van leven?

Met gebruik van het gebaar "koffie" vroeg Hans in het verleden aan collega's of ze mee wilden koffie drinken. Zijn omgeving kende het gebaar echter niet (goed) en daardoor werd vaak communicatie gemist.

Met het gebruik van de iPad kan Hans nu vragen aan zijn collega vragen: 'ga je mee koffie drinken?'. En kunnen zij ook op hem reageren. Tijdens de pauze is er ook meer interactie. Hans kan nu namelijk meepraten.

Binnen de dagbesteding zijn diverse werkzaamheden. Hans pakt nu zijn iPad en maakt foto's van de diverse werkzaamheden die in zijn communicatie-app gezet worden. Zo kan hij vragen om ander werk als hij daar behoefte aan heeft. Ook als dit werk op dat moment niet zichtbaar aanwezig is op de locatie. Hij heeft duidelijk meer eigen regie gekregen.

Waar werd je het meest door geraakt?

Het meest geraakt werd ik door het feit dat Hans nu zelf de regie kan pakken. En hoe trots hij daarop is.

Wat was er nodig om hier te komen?

De logopedist heeft vooraf het communicatieniveau bepaald. Met familie en begeleiding hebben we gekeken hoe we de app moesten vullen. Welke woorden en begrippen moesten er in elk geval in? Met deze basis hebben we samen met Hans de app geprobeerd en op basis daarvan aangevuld en aangepast. Van de begrippen die hij miste, kon hij zelf foto's maken en aan begeleiding vragen om toe te voegen.

Geen successen zonder het maken van een backup!

In eerste instantie is de app door begeleiders gevuld. Wat we geleerd hebben, is dat dit bij de thuissituatie zou moeten liggen omdat zij zorgen voor de continuïteit. Dus het is goed om te investeren in het scholen van familie om zo te zorgen dat de app onderhouden wordt. En dat er een goede back-up van de iPad en de GoTalk NOW app gemaakt worden. 

Ook is het verstandig om 'apps verwijderen' uit te zetten op de iPad. Om zo te voorkomen dat de communicatie-app per ongeluk verwijderd wordt.

Welk advies geef je aan anderen?

Zorg dat iedereen in het netwerk is betrokken en weet hoe de iPad en de app werkt. Dus familie, begeleiders wonen en begeleiders dagbesteding.

Als je met veel foto's en film werkt, heb je ook voldoende geheugen nodig. Bij een iPad is dat niet op een later moment uit te breiden. Bedenk dus vooraf hoeveel geheugen je nodig hebt.

Praktische informatie iPad i.c.m. GoTalk NOW app als communicatiemiddel

  • Titel: Go Talk Now
  • Aangeschaft door: In eerste instantie heeft de organisatie een iPad met de app te leen aangeboden. Toen dit goed bleek te werken, heeft de cliënt zijn eigen iPad met de app Go Talk Now gekocht.
  • Kosten: €79,99 voor de app (exclusief iPad)
  • Kosten vs Nut: Geld waard X * * * * erg duur tov nut
  • Ontwikkelaar: http://www.attainmentcompany.com
  • Hoe kun je samenwerken?: Ouders en begeleiders die uitleg hebben gehad, kunnen de app (aan)vullen. De eerste opzet is in overleg met een logopedist, ouders en directe begeleider gemaakt.
  • Domeinen kwaliteit van leven: Wonen, Werk of dagbesteding, Gezondheid, Vrije tijd, Mensen die je kent, Gevoel.
  • Op welk apparaat gebruik je het?: Tablet
  • Waar kan ik het vinden?: Via iTunes en Lite versie
  • Gemakkelijk te gebruiken: Direct gebruiken * * X * * uitgebreide uitleg nodig
  • Gewoon waar mogelijk, speciaal als het moet: Gewoon * * X * * speciaal

Contact

Angela van Kruisbergen, a.vankruisbergen@pswml.nl

Deel deze pagina via:

Stel je vraag aan

Soort

Apps

Soort kennis

Praktijk

Taal

Nederlands

Auteur

Angela van Kruisbergen