Stel je vraag aan
onze AI-assistent
Naar hoofdinhoud Naar footer

De meerwaarde van registraties ervaren

Gepubliceerd op: 22-03-2022

Een zorgmedewerker die een bepaalde registratie belangrijk vindt, wil deze graag uitvoeren. Bijvoorbeeld omdat hij vindt dat de registratie bijdraagt aan het leveren van goede zorg. Of omdat hij zelf waardevolle informatie uit de registratie haalt. Ontdek op deze pagina hoe je vanuit jouw rol de meerwaarde van registratie kan (helpen) ervaren.

Werkvormen en handvatten 

Open hieronder de werkvormen en handvatten die bij kunnen dragen aan het ervaren van de meerwaarde van registraties. Klik op de naam van de werkvorm en ga aan de slag met jouw team.

In de schoenen van....

Bekijk het werkproces eens vanuit de blik van de ander met deze werkvorm. Zo ontstaat meer begrip over en weer voor elkaars rol en behoefte. Een goede basis om gezamenlijk de werkwijze te verbeteren. 

Reflectiekaarten: reflecteren op registreren

De reflectiekaarten helpen de oorzaken van regeldruk voor jouw team te achterhalen. Doorloop de vijf oorzaken van regeldruk. En laat regels en registraties weer helpen de zorg te verbeteren!

Trechter van Verdunning

Een nieuwe registratie of regel invoeren? Stel dan eerst drie afwegingsvragen.

Meerwaarde van registraties inzien

Ontregelen vraagt continu aandacht. Zorgorganisaties moeten dan blijven ontwikkelen om de regeldruk te verminderen. Ontdek waarom het belangrijk is dat je de meerwaarde van registraties inziet. ZONL gebruikt hiervoor niet het systeem als startpunt, maar het doel. Lees hoe zij dit doen. Dichterbij ging met elkaar in gesprek om te bepalen wat nodig is voor goede zorg. Lees de uitkomsten van dit gesprek

‘Er verdwijnen regels en lijstjes, maar er komen net zo snel weer nieuwe voor in de plaats. Het onderwerp vraagt voortdurend aandacht. Regels schrappen is goed, maar er is meer nodig. Bijvoorbeeld door ook te schrappen in alle overleggen en plannen van aanpak die heel veel tijd vragen. Minder incident-gebonden reageren en meer vertrouwen hebben in de eigen kennis en kunde binnen de ouderenzorg. Trots zijn op het werk wat we doen en hoe we dat doen. Daar is een cultuuromslag voor nodig.’ Lees meer over de praktijkvoorbeeld Het Hoge Veer: het is de kunst om duidelijk te maken wat het doel is van registraties - mei 2019

Deel deze pagina via:

Soort kennis

Ervaring

Taal

Nederlands